Dankjwel Luc en Rob. Leuk gedaan Luc en met oog voor detail vooral nummer 834. En van molens met bierverzamelingen hou ik niet zo. Rolde was ook zo en dat is maar een kleien molentje. Is er iemand die weet hoe het er nu is? Groet,Margreet
@ Ruud:
Heb je er al mee gemalen, toen dat nog enigzins kon? Ik vermoed, afgaande op wat jij beschrijft, dat malen op dit moment niet aan de orde is vanwege de staat van gangwerk en vijzel. Ik heb van Piet Eriks eens vernomen dat de molen zichzelf uit de wind kruit als er gemalen wordt, omdat de vijzel eigenlijk wat aan de lange/dikke kant zou zijn voor dat molentje. Het molentje trekt het wel, maar door de grote reactiekracht in het gangwerk zou de windvaan niet genoeg tegendruk geven.
Overigens ben ik van mening dat de molen stilstaand beter af is als hij zich op de wind kan zetten. Van voren vangt-ie denk ik toch wat minder wind, hoewel het gevlucht een aardig oppervlak vertegenwoordigt, die staart is toch wel een grote windvanger als-ie dwars op de wind staat. Gewoon de vang erop en 2 roetouwtjes aan het bovenhuisje. De ketting aan de staart is denk ik vooral bedoeld om de molen bij weinig wind te helpen op de wind te komen, en om hem uit de wind te trekken (en houden) als dat om een of andere reden nodig is. Voor onderhoud of iets dergelijks.
Wat betreft dat zelf kruien vanaf 4Bft: dat verschijnsel zie ik bij de spin op de schuur ook. Die staart is lang en vrij zwaar en trekt de hele spin achterover. Gevolg is dat de bodemplank van het huisje nogal zwaar tegen de spil drukt. Met wat zijwind zie je het spul wel wat wringen, maar dan is toch soms een wat feller vlaagje nodig om hem op de wind te krijgen. Flink smeren helpt wel. Ik vermoed dat dit bij een flinke weidemolen zoals de Varnebroeker niet heel erg anders zal zijn.
Groetsels,
Andreas de Vos
Andreas,
Toen ik in januari 2008 bij deze molen kwam, was het mij duidelijk dat er al wat jaren niet mee gedraaid was.
De hals schenen waren dik van de roest en de heklatten waren van sponshout.
Dat kon je de vorige “molenaar ”ook niet helemaal kwalijk nemen gezien z'n gezondheid.
Om te smeren moet je namelijk met een ladder omhoog en een deel van het dak eraf halen.
Dat is meteen mindere conditie niet te doen.
De molen was in het begin niet van z'n plek te kruien, zelfs niet met twee man.
Dat heb ik toen opgelost door de zetel in te vetten met reuzel i.p.v de gebruikte groene zeep en dan het huis “wippend” kruien.
De rotte heklatten heb ik vervangen en ik heb zelf van afvalhout wiggen gezaagd.
En draaien ging prima, soms met 120 enden, geen probleem met de vijzel in z'n werk een mooie spuit water.
Helaas had de molen nogal wat bouwkundige gebreken, zoals een doorgerot keerschot onder de uitstort van de vijzel.
Deze was gemaakt van een plaatje betonplex, deze brak op een gegeven moment door en als de wachtdeur dan ook niet goed sluit heb je een binnenpolders waterfeest. Door de wachtdeur dicht te stempelen stopte de lekkage vanzelf grotendeels door het meegevoerde zand.
Toen moest ik wachten tot het ging vriezen om het schot te vervangen, gebruik makend van een stuk achtergebleven beschoeingplank en twee hekplanken.
Ik moet inderdaad toegeven dat ze soms met te kort wind wegdraaid, boven 5 absoluut geen last.
Bij de verplaatsing is eerst de molen neer gezet, een paar jaar later is de waterloop gegraven en de vijzel er aangekomen.
Ik denk dat de verhoudingen niet goed zijn aangepast aan de lengte van de vijzel, deze is volgens mij veel langer geworden dan op de vorige plek.
Groeten
Ruud van den Aakster
Om even terug te komen op het stof in de camera: bij het opzetten van een andere lens in de winkel werd snel duidelijk waar de oorzaak van de ‘spots’ op de afbeeldingen vandaan komt; de body zit vol met fijnstof, zeer waarschijnlijk gebeurd tijdens het fotograferen in een malende korenmolen. Ik zou niet weten wanneer dit anders moet zijn gebeurd. Gelukkig valt het schoonmaken door de vakman onder de garantie. Misschien een waarschuwing voor mede-fotografen? Ik vermijd het voortaan maar….
Gr. Rob
Hallo Jonh,
Goed dat je dit vermeld, ik heb het dan waarschijnlijk daarzo verkeerd begrepen! Ja als ik ooit nog eens in de buurt ben met een goeie wind kom ik zeker eens kijken. Hou ik wel van, een molen in vol bedrijf;).
Gr, Luc
PS, vluchtje, ik zal het eens proberen op youtube te zetten want wij hebben ook een TomTom incl. bijbehorend computer programma en ik heb dat geluid al gevonden:D!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?