PENTERBAK en de Mallejan

  • Jos van Schooten

    Hallo allemaal.

    Het is toch nog gelukt voor het eind van mijn vakantie.

    De al heel lang toegezegde bouw van de mallejan is eindelijk ten uitvoer gebracht.

    De mallejan is echt af.

    Voor degene die ook ooit een kar of zoiets willen bouwen staat er een uitgebreide bouwbeschrijving van de houten karrewielen beschreven.

    Een foto van het eindresultaat van de molenaarskar houden jullie nog tegoed. Ik moet eerst de rode verf weer van de velgen schuren want het huidige resultaat is foeilelijk.

    Nieuwsgierig? MALLEJAN

    Als er weer wat nieuws te melden valt horen jullie het wel.

    Vriendelijke groeten,

    Jos.

  • Andreas de Vos

    Het is weer om te smullen Jos. Prachtig. Je kunt er trouwens ook model molenroeden van model paltrokken mee vervoeren :)

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Leen Boshuizen

    Kan je beter niet doen want het achtereind van de stam sleepte over de grond,zelf gezien in mijn jeugdjaren.Toen werd er nog een gat gegraven rondom de boom en de wortels met langestelen bijlen afgehakt zodat ook de z.g.n. broek aan de stam vast bleef zitten.Die werden nadien met de trekzaag eraf gezaagd.

    Vr,gr Leen Boshuizen.

  • Jos van Schooten

    Deze kleine mallejan is geschikt voor stamhout dat niet groter is dan 40 cm rond en een lengte van hooguit 5 meter. Dan moet je ook nog redelijk vlak terrein hebben. Dus opladen op een bospad. Als je het midden van een stam weet in te schatten kun je de stam redelijk in balans van de grond krijgen. Het hijspunt komt dan overeen met dat wat we onder de hijskraan van de paltok aanhouden. Als we daar de stam in evenwicht willen houden, maken we gebruik van wat zware kettingen.

    Het laten slepen van de stam heeft in dit geval wel een voordeel. Er zit namelijk geen rem op deze mallejan.

    De mallejan die we ooit bij de molenstichting hadden, was voorzien van een neuswieltje.

    Deze mallejan staat helaas in een zeer vervallen staat in de landbouwwerktuigen tuin aan de Zuid-Schalkwijkerweg.

    Misschien bouw ik in de toekomst nog twee houtkarren. Eén van Amsterdamse makelij zoals die tot voor kort bij de Otter in gebruik waren. Deze worden nu gerestaureerd op het Industrieel Erfgoedpark in Uitgeest. Dat andere model staat naast het Jonge Schaap aan de Kalverringdijk.

    Maar eerst zijn de kaapstanders en een schrank met de nodige touwen en blokken aan de beurt. Dan kan het Amsterdamsche Wapen eindelijk worden opgerecht en afgebouwd.

    Groet,

    Jos

  • Martin E. van Doornik

    Ergens in een loods in het Nederlands Openluchtmuseum (ik denk in de nabijheid van de Marker werf) staat een aantal mallejans opgesteld.

    In mijn prille jeugd ging ik naar school in Amsterdam, zeg maar in de jaren vijftig. Ik heb regelmatig gezien hoe men tramrailstaven in het wegdek aanlegde met behulp van mallejans. Dit was op de Middenweg in Watergraafsmeer, vlakbij het oude stadion van Ajax.

  • Mark den Boer

    Dat klopt, het is in de HAARLEMMER HOUTLOODS. Binnen ligt wat hout te drogen maar staat ook het nodige aan vervoermiddelen tbv hout. Ook een mallejan.

    Vriendelijke groet,

    Mark

  • Andreas de Vos

    Van een molenroe is toch wel duidelijk waar het zwaartepunt ligt. De firma Poland (Langedijk, maar die te Oterleek ongetwijfeld ook) beschikt over een moderne versie van de mallejan, 2 velgen met luchtbanden aan een stalen frame, waarmee roeden kunnen worden vervoerd. handig bij molens waar je met vrachtwagens en hijskranen niet kunt komen. Met de roe goed in evenwicht kun je met 2 man dat ding dan rondrijden, mits het een beetje vlak terrein is, anders een paar man erbij om te duwen.

    Ik kan me zo voorstellen dat men in de paarden tijd voor zulke lange dingen als molenroeden (is ook eerst een boom van die lengte geweest) eventueel een soort extra dollie o.i.d. had, om het voorste eind van de stam/roe mee van de grond te houden. Of een flinke plaat hout onder de roe gebonden als slee.

    Overigens, wat dat neuswiel aan de mallejan betreft: die is vooral bedoeld om de mallejan als een 3-wielige kar te kunnen rijden wanneer er geen stam onder hangt.

    Groetsels,

    Andreas de Vos