Dagje Zeeuws Vlaanderen

• Ruud Bax

Voor woensdag had ik een afspraak gemaakt met de ex bovenmolenaar van Aarlanderveen om hem te bezoeken op zijn vacantie adres in Cadzand. Ik had met hem afgesproken om een rondje door Zeews Vlaanderen te gaan rijden, 's morgens om half 8 uit Hoogmade vertrokken om op tijd op de koffie te komen.

Na aankomst hebben we afgesproken om in het Oosten te beginnen, dus gingen we richting Kuitaart daar staat de ronde stenen Vogelzicht daar aangekomen hebben we deze molen van buiten beken samen met de maaldrij die er naast staat, ik moet zeggen het schitterend bij.

De volgende molen was de standerdmolen van kloosterzande, de molen die hoog op een terp staat is een zieraad voor het dorp, het was wel een vreemd gezicht die koffers op het dak, wat mij ook opviel was de constructie van het kruirad die draait om een spil en heeft geen munnik.

Weg gingen weer verder richting westen en kwamen uit in Spui daar staat de ronde stenen beltmolen Eben Haezer, deze molen staat een klein beetje schuin en kan verder wel een schilderbeurt gebruiken. We besloten om in Axel een hapje te gaan eten en een paar foto's van de molente maken, de molen staat hoog boven de stad op een oude vestingwal.

Na dat we het kanaal Terneusen Gent hadden overgestoken hadden gingen we richting Hoek daar staat de stellingemolen Widlust. Deze molen kan ook wel een likje verf gebruiken, en wat me opviel was de nieuwe zeeuwse manier om een zeil te klampen de volgende molen staat in Biervliet weer een beltkorenmolen genaamd De Harmonie, deze molen is zeer moeilijk op de foto te zetten. Na toch een plekje gevonden te hebben gevonden gauw een paar foto's gemaakt.

Toen zei de ex bovenpiet dat het tijd was om weer richting Cadzand te gaan, Want de molen van cadzand zou vandaag draaien. onderweg daar na toe gauw nog een paar foto's gemaakt van de molen van Schoondijke.

Toen gauw naar Cadzand vanuit de verte zagen we de molen draaien rondvol, eenmaal aan aangekome kennis gemaakt met de molenaar Sjaak Hermus, Deze molen uitgebreid bekeken, toen was het tijd om weer naar de camping tegaan want moeder van de Bosch zou rond 6 uur het eten klaar hebben, te weten erwtensoep en nassie.

Om half 10 de camping verlaten om weer rinchting de Heerlijkheid tegaan.

voor de foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=ROE4FCQX

• Rob Pols

Erwtensoep met deze hitte? Ik moet er niet aan denken, haha.

Ik was zelf vorige week ook in een deel van Zeeuws-Vlaanderen, op de weg terug van Knokke-Heist in België. Toen heb ik de molens van Retranchement, Nieuwvliet en Biervliet op de foto gezet, waarbij de laatste in de lege stond te draaien.

De molen is zeker wat moeilijk te fotograferen, maar als hij gunstig met zijn kruis staat, kun je vanaf het smalle paadje naar beneden zeker wat mooie doorkijkjes maken. Ik vond de standerdmolen van Retranchement eigenlijk lastiger te fotograferen vanwege de beperkte ruimte eromheen en allerlei obstakels rondom.

Complimenten voor de foto's. Die van De Stadsmolen in Axel is mooi genomen!

Gegroet, Rob P.

• R.v.d.Aakster

Dit is wel heel apart, hoe krijg je dit voor elkaar ?

Verkeert knoopje in de hoektouwtjes ?

• Tom Blaak

De molenaar van Cadzand heet Sjaak Herman, en geen Hermus :).

De bijzondere constructie die jij noemt bij het kruiad, komt vaker voor in Zeeuws Vlaanderen. Zo heeft de molen van Kuitaart een kruirad met een munnik met afgewerkte pen welke in de staartbalk, steekt ( en er dus niet doorheen)

Groet,

Tom

• Bart Hoofs

De molen “Windlust” in Hoek is in restauratie. Molenmakerij Gebr. Poland uit Broek op Langedijk doet het molenmakerswerk en aannemer Leenhouts uit Oostburg (v/h Sluis) het metselwerk. Nu kan het zijn dat daarom het zeil zo raar is geklampt… Molenaar van dienst is Jelle de Groote uit Groede. Jelle is recent geslaagd en samen hebben we onlangs de molen van IJzendijke nog afgezeild voor molenaar Ton Koops. Jelle leerde het vak o.a. bij Ton Koops maar ook van de 100-jarige molenaar Piet(er) Luteijn uit Sasput.

Het kruirad van Kuitaart is naar (Oost)-Vlaamse model en dankzij de Zeeuwse molen / Frans Weemaes erop terug gekomen. Je ziet ze daar meer o.a. op Hulst en als ik me niet vergis op Spui. Zie ook het mooie molenboek van Frans Weemaes met heel veel achtergrond informatie over de molens, molenaars en streekeigenschappen.

De molen van Biervliet heeft geen zeilen meer. Piet Lybaart draait nu op de fokken. De molen is wel toe aan een herstelbeurt. Van oudsher kwamen hier al de Gebr. Beijk uit Afferden.