Vanavond weer eens naar ‘'m’n'' molen geweest. Daar aangekomen bleek de bliksemkabel foetsie te zijn. Nou is dat voor koperdieven een koud kunstje want het is een grondzeiler die vrij toegankelijk is. Je hoeft maar over een hekje van een halve meter te stappen om erbij te kunnen. Helaas is dit niet de eerste keer, het is een paar maanden geleden ook al eens gebeurd. Die grappenmakers lijken dus vaker terug te komen. Niet zo'n leuk idee om erachter te komen dat je molen op ieder moment onbeveiligd kan staan, helaas is het bijna ondoenlijk voor mij om iedere dag te controleren.
Een hek van 2 meter rond de molen zou ik niet alleen zonde van het aanzicht vinden, het zou er ook voor zorgen dat de molen niet meer vrij uit alle windrichtingen kan draaien. Een sloot oid graven is waarschijnlijk ook niet mogelijk, los van het feit dat de waterloop hier haaks doorheen zou lopen bij wijze van ‘'loopbrug’'.
Nu vraag ik me af of er geen alternatieve manieren zijn om de molen tegen blikseminslag te beveiligen. Vooropgesteld dat ik geen techneut ben en zeker niet op eigen houtje ga rommelen. Maar toch heb ik eens zitten denken. Zou het bijv. mogelijk zijn om te werken met een (demontabele) kabel via een bevestigingspunt aan de bovenas, die aan de andere kant bevestigd is aan een vaste (afgedekte!) leiding naar beneden aan de binnenkant van de romp? Of is dat luchtfietsen?
Ik hoor graag tips/ideeen hierover, zodat ik hopelijk met een alternatief richting de beheerder kan stappen. Hoe meer ideeen hoe liever! Zijn er mensen met ervaring op dit gebied?
Groet,Tim