Nog gedraaiD vandaag?

• Justin van den Heuvel

Vandaag weer gedraaiD met De Vriendschap.

Vrij weinig wind 's morgens. De Westmolen in Gorinchem probeerde wat met 4 volle, maar ik kon geen beweging bespeuren. Nooit Volmaakt in Gorinchem staat al wéken stil trouwens en mist een steekbord. Weet iemand hoe dat zit?

Om 09.15 was ik op de molen en een kwartiertje later sukkelde hij wat rond met 4 volle op ZW. Even later kwam Robert.

In de loop van de ochtend werd het iets beter. De Oude Wetering werd ook ingespannen en maalde lekker.

Tegen de middag ontwikkelde zich een bui waarvoor we 1 roe leeg trokken. Toen de bui dichterbij kwam bleek deze langs te trekken, maar bracht wel een hoop wind met zich mee. Daarom ook de andere roe leeggetrokken. Liep nog best aardig.

Ondertussen was ook De Liefde ingespannen. Na de bui met 4 schuine verder gegaan. Iets later rondvol.

Toen gebeurde er iets bijzonders. De Liefde stond plotseling NW. Bij ons begonnen de zeilen te bollen en ook bij ons ging de wind om. Wij er achteraan kruien. Verassenderwijs bleef De Oudewetering op WZW staan en draaide met een zelfde gangetje door!? Zou het zeewind zijn?

Om 16.00 uitgespannen. Onderweg draaiden De Wingerdse, De Kerkmolen en De Tiendwegse.

Al met al een leuk dagje gehad :)

Groetjes, Justin.

PS: de D in gedraaiD doe ik expres met een hoofdletter omdat ik er door verschillende mensen op gewezen werd dat ik het steeds fout spelde ;) Ik zal er voortaan op letten :D

• Rob Simons

Vandaag molen Sint Victor in Heeze bezocht. De molen draaide met een klein windje langzaam, af en toe liep hij beter door, maar helaas te weinig om te kunnen malen. Wel draait de molen heel licht. Mooi vind ik de kleurstelling van de molen, ook zit alles goed in de verf. Verder kent deze molen een aantal interessante details, bv. de vangstukken die met een ijzeren band met elkaar zijn verbonden, een luizolder vol assen en poulies voor de aandrijving op de wind en elektrisch van het luiwerk en de elevator, delen van oude houten roede onder de steenzoldervloer met nog een paar stukken scheien in. Nog een leuk detail is dat de oude katoenen zeilen, van vóór de restauratie nog in de molen aanwezig zijn. Deze hebben nog lange lussen (denk ongeveer 70 cm, ruw gemeten) i.p.v. de vele kleine lussen die men tegenwoordig bijna altijd ziet. Ik ken de exacte benamingen niet, maar het zeil dat de mulder opengelegd heeft buiten, bestond uit twee stukken in de lengte aan elkaar genaaid met blauw garen.

Alleszins een molen zoals ik ze graag zie, vol oude onderdelen, en duidelijk te zien dat er veel gemalen wordt.

Foto's:

http://picasaweb.google.nl/robsimons88/HeezeStVictor#

Groet,

Rob

• Bart Hoofs

Dat de molen “Sint-Victor” in Heeze er zo goed bijstaat en ook een waardige levendige molensfeer uitstraalt is voor een groot deel te danken aan molenaar Gerard Sturkenboom. Gerard heeft hier veel Vernuft en Volharding geleverd (die prijs zou hij mijns inziens ook verdienen alhoewel hij zelf in de stichting zit). Met veel hulp ook van collega molenaar Leo van Someren maar ook Frans Hagenaars en vele andere (leerlingen). Hij heeft voor de molen moeten vechten want de gemeente zelf deed maar weinig. Dankzij zijn inspanningen kwamen de oude kleuren terug en meer van dat soort details.

Een echt werkpaard en er wordt op een waardige manier gemalen en het echte muldersambacht getoond of vertoond.

Daarbij ook nog de zorg voor tal van leerlingen. Zelf heb ik er ook geruime tijd mogen lessen en wat is nu mooier dan op een dergelijke malende molen? De laatste jaren hoor je wel eens mopperende leerlingen in den lande over te veel malende molens. Mijns inziens mag je blij zijn of als een voorrecht zien op een dergelijke molen te mogen lessen!

Overigens, dat de Borkelse molen er ook historisch fraai bijstaat is ook mede te danken aan Gerard.

Bart

p.s. in Hilvarenbeek kon ik ook niet malen dus draaide met 4 zeilen rond in de top (gezeild).