Het beloofde vandaag een mooie dag te worden. Volgens het weerbericht overwegend zonnig, 20 tot 22 graden, Beaufort 4 west met slechts een spatje regen aan het noordelijke kustgebied. Ik had vandaag veel zin om een fietstocht door Drenthe te maken, tijdens de Drentse Molendag. Op Google Maps heb ik de fietsroute uitgestippeld en de plaatsnamen op papier genoteerd. Geen landkaart mee, want de wegwijzers in die dorpen zijn verder afdoende. Het ging als volgt: Kropswolde – De Groeve – Zuidlaren – Annen – Anloo – Anderen – Rolde – Grollo – Elp – Orvelte – Wezup – Zweelo – Aalden – Meppen – Oosterhesselen – Gees – Zwinderen – Nieuweroord – Noordscheschut – Hoogeveen, om tenslotte daar de trein van 16.14 uur naar huis te nemen. Gekleed in een Rabobank-outfit met de fietshelm op mijn hoofd reed ik met een goed gevoel weg, mijn vrouw wuifde mij nog na, tot ik de hoek om verdween.
Ik nam op mijn treinabonnement de trein van Baflo naar Kropswolde, omdat ik sinds 3 augustus een mooie baan in Kolham heb. Alleen de fiets meenemen kostte € 6,– , de gehele dag onbeperkt te gebruiken. Daarvoor dien je op de NS-kaartjesautomaat 9999 te toetsen, wat het Nederlands hoogste postcode is (van Stitswerd, die geen station heeft).
Bij het station van Kropswolde liggen nog steeds bloemen ter nagedachtenis aan een afgelopen dinsdag verongelukt 17-jarig meisje. Ik fietste die dag vlak erna langs en zag haar stoffelijke overschot onder een zeil nog op het rails liggen. De locomotief met Italiaanse goederenwagons aan de haak die haar aanreed, heb ik gezien. Zoiets blijft me altijd lang bij! Om kippenvel van te krijgen.
Weldra trapte ik langs de korenmolen-grondzeiler van mulder Pot. Hij stond stil, maar was wel geopend. De mulder was bezig om zakken op een pallet in zijn truck te laden en ging daarna bij het nemen van de foto even in de schaduw van de meelwinkel zitten. Door mijn werk zie ik deze molen dagelijks, maar hij draait zeer weinig. Daar koop ik altijd pannenkoekmeel. Echt verrukkelijk! In de westelijke richting zie ik twee Amerikaanse windmotors en wat verderop de poldermolen De Biks.
Een poosje later stopte ik bij Drenthe’s enige poldermolen De Boezemvriend in De Groeve, die met vier volle zeilen onbelast stond te draaien. Volgens het gastenboek is Bob Poppen van De Liefde in Uithuizen net vóór mij geweest en ik zette mijn naam in de volgende regel eronder.
In de verte stond De Wachter te draaien, ook met volle zeilen. De vrijwillige molenaar is eigenlijk van de Entreprise in Kolham. Hij vertelde me dat de nieuwe stelling in week 37 en het achtkant in week 47 op de molenromp zullen komen. Mijn werk is maar vijf minuten ervandaan, daar wil ik wel foto’s maken!
Bij de Zuudloader molen De Wachter alleen een fotostop, want ik ben daar al vaker binnen geweest. De molenaarswoning staat momenteel te koop. Waar is de oud-molenmaker Jan Medendorp, vroeg ik me af. Verder doorgefietst via Annen naar Anloo waar een fraaie romaanse kerk met een trapgevel-zadeldaktoren staat. Ik waande me bijna in Denemarken.
Voorbij Anderen zag ik de kerktoren van Rolde met daarachter onheilspellende grijze wolken, waaronder een muur van regen viel. Een spatje regen bij de kust volgens het weerbericht?!?
Wat zag de molen van Rolde er mooi opgeknapt uit, het achtkant strak zwart en het schilderwerk is om door een ringetje te halen. Naast de molen ligt de oude Sallandia-as. In het Gilde-Informatie XXII staat mijn tekening van deze as. Tijdens het opmeten voelde ik met de duimstok moeizaam nog andere letters onder de vulstukken. Ik nam aan dat het Deventer zou kunnen zijn. Want in eind jaren zeventig is de molenaarswoning, volgens een folder van de Bolswerksmolen te Deventer, in “Sallandse stijl” herbouwd. Aan Zwolle was er helemaal niet gedacht. Mijn welgemeende excuses voor de fout in mijn tekening!
De donkere wolken gleden langzaam over de molen, toch fietste ik door richting Grollo, maar ik haalde die plaats niet meer. Het regende pijpenstelen en ik hees me in mijn regenkleding, een regenhoes over mijn stuurtas getrokken. Ik zag nog veel andere fietsers, die geen regenkleding bij zich hadden, onder bomen schuilen. Kinderen stonden te rillen van de koude wind op hun natte kleren. De regen maakte werkelijk mitrailleurgeluiden op mijn gehoor. Ik stond hier wel drie kwartier te schuilen. Er ging zoveel tijd verloren, want ik had een strak fietsschema en in de verte zag ik nog een tweede regenfront aankomen. Jammer, maar ik moest mijn fietstocht opgeven en het was nog 14 kilometer naar het station van Assen fietsen om de trein naar huis te pakken. Ik heb totaal slechts 60 kilometer gefietst, een afstandje van niks. Volgende keer beter!
http://www.mijnalbum.nl/Album=MOBGADUY