Feest bij molen de Weert (foto's)

• Kees Vanger

MOLENFEEST BIJ MOLEN “DE WEERT” IN MEPPEL.

Het was vandaag een heel erg hectische dag bij de molen i.v.m. de speciale Drentse Molendag.

De hele dag was het gelukkig erg mooi weer en net genoeg wind om de molen probleemloos de hele dag te laten draaien. Een heel team van molenaars en vrijwilligers hebben er vandaag voor gezorgd dat het een erg drukke en zeer succesvolle dag was met honderden bezoekers. De zelf gerookte makrelen waren erg lekker. Het bakken van “stok“broodjes voor de kids boven het vuur was een enorm succes en aan het eind van de dag waren we door al onze meelprodukten heen. In totaal voor bijna € 700,- aan boeken, meelprodukten, broodjes makreel, koffie etc. verkocht. Voor herhaling vatbaar dus en het zal waarschijnlijk een jaarlijkse traditie worden

De sfeerfoto’s staan op: http://www.mijnalbum.nl/Album=CUJIU3UW

Groet Kees Vanger

• Meelmuisje

Hey Kees!

Ik heb er van genoten van gister en vandaag! Bedankt :) Bertel, Alex , Arjan en ik hebben onzelf volop bezig kunnen houden met allerlei dingen dat natuurlijk niet verveeld.. Bijelkaar heeft De Weert ongeveer 26 uur gedraaid! We waren van vrijdag 9:30 tot zaterdag 18:30 op de molen! Ook nog enkele uren dus niet gedraaid omdat we bezig waren met de halsteen;) Molen heeft 7185 omw. gemaakt. Niet erg veel gezien over 26 uur.. maar ‘s nachts was het ook niet veel met die wind! Ik doe morgen nog wel even een wat uitgebreider verslag met foto’s! Ik ga nu maar eens slapen want ik ben inmiddels al bijna 40 uur wakker…

Groetjes, Thomas Grifioen

• Meelmuisje

Nou hierbij dan nog eventjes een verslag!

Eergisterochtend was ik om half 7 al wakker.. Aangezien dat ik wist dat Alex al vroeg op de molen was gewoon mijn spullen gepakt en naar Meppel gegaan met de trein! Ik was dus mooi 2 uur eerder al in Meppel dan ikzelf gepland had ..:) Eenmaal op De Weert was Albert bezig met het rondleiden van een grote groep spanjaarden. Alex heeft mij toen even de hele molen laten zien en had ik meteen dat standerdmolentje opgezeild met 4 vol. Liep best! Tegen een uurtje of 2/3 ging Albert weg en hadden Alex en ik de molen eventjes ingehaald en alvast de vlaggetjes eraan gehangen. 2 uur later kwam Bertel aan op de molen en had ie ook zijn crossmoter meegenomen.. en zijn we natuurlijk weer meteen gaan draaien! De wind was lekker toegenomen waardoor we besloten om te gaan malen:) Uiteindelijk toch wel behoorlijk wat kunnen malen en meteen ook het één en ander voorgebroken voor de eerst volgende keer dat er weer gemalen gaat worden.

Na het malen even gezwicht naar 4 half. In de loop van de avond kwam Arjan ( buurman van Bertel ) Ook langs om eens een kijkje te nemen. Meteen hebben die 2 wat klein sleutelwerk gedaan aan die crosser van Bertel. Na een tijdje liep ie dus wel en ging Bertel maar eens een stukje rijden.. Nadat ie bijna achterover op zijn mond ging omdat ie te hard wegtrok ging het wel goed..:D Eenmaal terug was Kees er ook met nog meer mankrachten om alvast het één en ander klaar te zetten voor morgen. Helaas kwamen we er ook achter dat het stuk varken onder tussen de as en de halssteen weg was.. de molen deed namelijk nog maar nauwelijks wat terwijl er nog best wel wat wind stond!

Rond een uurtje of 10 maar eens even de frituurpan opgezocht en wat gegeten! Rond een uurtje of 11 de molen snel even uit de zeilen gehaald en de as weer opgekrikt en een nieuw stuk varken tussen de as en halsteen gelegt! Eenmaal de as weer op zijn plek draaide de molen werkelijk gigantisch licht:) Met mijn pink kon je het wiekenkruis wegdouwen! Dus snel weer 4 volle ervoor gedaan en weer gaan draaien!

Rond 2'en de vishengels opgezocht en zijn we bij de molen gaan nachtvissen. Zag er leuk uit die lichtjes in dat water alleen de vissen haddden er minder zin in.. resultaat: 1 vis.

Tegen 5'en was het stuk varken helaas weer onder de as vandaan en besloten we tot een ander plan. As eerst weer opkrikken en toen een stuk reuzel eronder gelegt! Eenmaal de as weer weer op zijn plek begon die molen het gewoon te doen op een heeeeeel klein zuchtje wind.. en dat in de lege:D Toen natuurlijk de molen weer rondvol gelegt waarmee ie wel liep. In de loop van de dag begon de Drentse Molendag waarbij de wind gelukkig ook nog wat aantrok waardoor de molen wel lekker liep:) Er was van alles te beleven rond de molen en er was ook behoorlijk wat volk op de been! Rond het middag uur gooide we nog eens de hengels een paar keer in het water op te gaan snoeken. Alex had bijna beet! Tegen half 6 nog even wezen BBQ'en.. Rond half 7 de molen vervolgens ingehaald en mooi komend weggezet. Toch wel 7185 omw. kunnen maken ondanks dat het 's nachts bepaald niet hard ging!

Ook nog even een filmpje gemaakt!

Film molen De Weert

Bij deze wil ik iedereen van Het Weert team nog eens bedanken voor jullie gastvrijheid en gezelligheid! Tot volgend jaar?

Groetjes, Thomas Griffioen