Nog gemalen vandaag?

• Stefan Teeling

Vandaag weer ‘s fijn op de Victor gemalen. Ik kwam daar zo rond een uur of twee aan, Sjerp was er nog niet, dus eerst maar ’s begonnen de overtollige lijmresten van één van de handvaten van kruilier weg gaan vijlen. Al gauw kwam Sjerp er ook aan, na eerst even bij gepraat te hebben alles maar n's los gaan gooien en natuurlijk de hals en pen weer eens verwent:D. Toch uiteindelijk maar gaan opzeilen, wat eerst nutteloos leek. Maar toch niet zo gek. Want wel bleek er één zeil een stuk naar beneden gezakt te zijn. Na dit in orde gemaakt te hebben, begon het flink te plensen, zelfs in de kap. (De rietdekker moet toch ook ergens geld aan verdienen). Toch de molen dan maar los gegooid en dat liep best, zelf zo best dat de vijzel er bij kon. Tegen een uur of vijf maar eens gaan afzeilen en op huis aangegaan.

Groetsels Stefan Teeling

• Justin van den Heuvel

Vandaag (26-08) weer op De Vriendschap. Wees welkom!

• Justin van den Heuvel

Vanmorgen rond 11.00 rondvol begonnen op ZZO. Toen de wind ruimde naar ZZW twee vol, twee half gemaakt.

Aan het einde van de ochtend de volle zeilen weggerold en met twee halfjes verder gegaan. Toen kwam ook de achtkanter van Streefkerk in actie. Bij tijd en wijle liep het behoorlijk pittig. Om 16.00 de zeilen geklampt en zonder zeil door laten draaien. Terwijl ik naar huis ging laat Jan de molen nog wat draaien. Ik vermoed dat de molen op het moment van schrijven nog wel draait!

Zaterdag a.s. draaien we weer. We beginnen iets later i.v.m. de opendag op De Liefde in Streefkerk.

Reden genoeg om af te reizen naar De Waerdt!

Groeten,

Justin vd Heuvel

PS: Kerkmolen, De Hoop en De Oostmolen waren ook los.

• Rob Simons

Tonnie heeft vandaag weer 'ns gedraaid, en dat ging vrij goed. Wel een onregelmatige wind, maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben 140 kg maïs gemalen. Wat heb je dan veel voordeel van een regulateur. Na het malen de molen nog los laten draaien. Verder heeft Henk de betonnen rand boven de inrijpoort geverfd, zodat het er volgende week met de opening netjes bij staat.

Leuk dagje, en aardig wat bezoek gehad.

Groeten,

Rob

• Martijn Scholtens

Gerad was al rond 11 uur op de Grote Geert ik nog niet want ik moest nog bijkomen van de Nacht Van Winsum:)-D

Even voor 1 uur was ik op de molen en draaide nog rustig met het pelwerk int werk.Rond half 3 even 2 grote zakken gerst gemalen was best goed ging met de goede wind.

Veder is er een foto expositie op de 1e zolder want het feestweekend in Kantens rond de molen en in het dorp zelf ook en veel bezoek gehad vandaag.

Bij de molen werden pannekoeken gebakken,even na 5 uur molen stil gezet.Morgen is de Grote Geert weer open vanaf 13 uur.

Foto's http://picasaweb.google.nl/martijnscholtens78/KorenPelmolenInKantens#

Groeten Martijn

• Wesley de Best

Vanmorgen begonnen rond 8.30 uur in Erica op de Heidebloem, de molen naar ZW gekrooien en 2 vollen ervoor. De molen liep af en toe een endje of 70. Het weer was nog vrij rustig, beetje zon, beetje bewolking. Verder het een en ander aan theorie gedaan en rond 11.50 uur afgezeild.

Rond 13.00 uur was ik weer bij de Heidebloem. Er zaten nu veel meer buien in de lucht, rond 12.30 uur was er al een bui geweest met onweer. Wind was er wel en vanwege de buiigheid de molen zonder zeilen laten lopen. Ging een endje of 30, in de vlagen wel wat harder. Er kwam een bui aan met onweer en veel regen en de molen aan de bliksemafleider gezet. Een half uurtje later was de bui over, maar we moesten wel kruien want de wind was naar NW gegaan. Dus gekrooien. De wind was helaas ook een stukje minder, hij kwam zonder zeil niet echt meer rond, dus maar 2 vollen ervoor gedaan. Later nog een bui met onweer erbij gehad, dus molen weer aan de bliksemafleider. Na de bui de molen weer laten draaien, nog het een en ander aan theorie gedaan en even later was er weer een beste bui, alleen dit keer alleen met veel regen, dus de molen gewoon laten draaien. Rond 16.50 uur de molen afgezeild.

• Aad Schouten

Ja ja vandaag een klein daagje gemalen op de put molen in aarlanderveen.

de molenaar die verblijft op het ogenblik elders ,en probeerd naast molenaar nu een paar dagen mens te zijn……..

een prachtigedag om te malen ,om elf uur had de molen de gang rondvol en daarmee om half zeven gestopt.

best gelopen en het water was dan ook goed weg,maar dat kon natuurlijk niet van het bovenblok gezegt worden en ja hoor daar begonnen de molens ook te malen , hoe kan het ook anders zo n verbetert schoepenrader vlak dat niet uit wat een water verzet dat geeft.

het gaf dan ook een goed gevoel dat 1 molen in staat is om er drie aan het werk te zetten…………….

ik had mijn hulp jannick er deze keer niet bij want die moest s morgens bij op de korenmolen zijn en s middags op de 8kante molen van streefkerk geweest en daar liepen de moles ook best de 8kant twee volle en twee halven en de oude wetering met vier halve.

vr gr Aad

• Robert Van't Geloof

ja eerst even naar de liefde van streefkerk geweeest,

Ging hard rond met 2vol-2waardse halfjes, Later met justin naar de vriendschap,

Om 11:30 ingespannen, Met 2halve Later de middag leeg, Liep soms lekker nijdigg,

om 16:00 gestopt, grt robert

• Gerad werkman

Dit weekend was het weer feest in het dorpje Kantens op het Hoogeland van Groningen. Kantens 4t. Met op zaterdag een franse markt, met verschillende kraampjes op de grote parkeerplaats bij het dorpshuis t'Schienvat.

En exposities van verschillende kunstenaars van hier uit de regio.

Gisteren schreef Martijn Scholtens al over de zaterdag, en plaatste daar mooie foto's bij.

Vandaag waren we om kwart voor twaalf op de molen om alles weer in gereedheid te brengen.

Om half 2 kwam er een verhalenverteller een verhaal doen. Er waren mensen die dachten dat Erik van Dort langs kwam met zijn molenverhaal (stond in een regionale krant) maar dat was niet het geval.

In de stookhut bij de molen had echtgenote Maria met dochter Wendy en schoondochter Angela het al weer druk met verkoop van pannenkoeken en koffie en fris. Het was weer druk op de molen de Grote Geert waar ook een foto en tekening expositie was ingericht. Nu was er in de grote dorpskerk het orgel te beluisteren, en voor de kerk vond ieder uur een dans en theatervoorstelling plaats door Anna de Kuyer van danschool Heartbeat uit Stitswerd.

Om zes uur waren de dames uitverkocht bij de stookhut, en ook bij het dorpshuis op het terras was het gezellig druk.

Ook Bob Poppen en Wim Huizinga kwamen even langs te kijken. Om 6 uur de molen stilgezet en moe maar voldaan naar huis gegaan over deze twee dagen met veel bezoek tijdens KANTENS 4t.

Gerad Werkman van de Grote Geert Kantens.

• Johan Ottevanger

Ja gisteren was het zaterdag de viergang moest eigenlijk ook malen maar een van mijn buren wilde naar maastricht dus ik zei ook we hebben toch geen water van de ondermolen dan is het beter als we niet draaien, gezien het werk bij jou aan de molen met de metselwerkzaamhedne bij zijn achterwaterloop.

Ik naar de Liefde, daar was ik om circa 13.15 uur en inderdaad de molen liep lekker maar wel met vier lange halve, daarna na een rondleiding door de oud agent Gerbrant de V. door naar de Kinderdijk, en ja hoor terrein op en meneer de parkeerwachter ik krijg 5 euri van jou voor parkeren, ik gelijk u wilt mij vertellen dat ik moet betalen om Cock van den Berg te zien??? nou nooit niet!!! Man gelijk o nee hoor deze man wil ik niet tegen mij hebben, ga u maar over het gemaal dan komt alles goed, zo das alvast verdient!! Bij Cock aangekomen tref ik daar de oom van Johan Slingerland aan Jan Slingerland, maar dit was niet het einde!!! wat was dat gezellig bij Cock en deze man Wat hebben we gelachen en zitten verhalen over alles het was een lust om dit mee te maken, en ………………………… de molens liepen prima!!

En molen nummer drie is speciaal gevoegd met 500 jaar garantie!!!, zulke messelaars motten we meer hebben

ik kan terugkijken op een mooie molendag!!