Portugese watermolentjes in Penha Garcia

• Quistnix

Tijdens mijn vakantie was ik in het Portugese Penha Garcia om het gerestaureerde molencomplex in het dal te bezoeken. Een werkelijk prachtige omgeving, waarbij een stevige wandeling moet worden gemaakt over een ezelpad dat naar de molens leidt. Ook is er een fossielenhuis, waarin miljoenen jaren oude versteende zeebeestjes worden getoond.

Een molenaar leidde mij rond. Hij sprak uitsluitend Portugees maar met wat handen- en voetenwerk lukte de communicatie prima en kon ik een paar mooie foto's maken. De molentjes zijn uiterst simpel van opbouw: de steen wordt rechtstreeks aangedreven, zonder overbrenging.

Foto's van o.a. de watermolens van Penha Garcia

• Martin E. van Doornik

Buitengewoon schitterend om te zien! Alsof de tijd daar stil gestaan heeft. Wat een magnifieke rotspartijen daar in de nabijheid. En de allereerste foto (de laatst in de serie) ooit gezien, waarop het horizontale schoepenrad in actie te zien is!

• Quistnix

De omgeving is werkelijk prachtig, en op de Rio Pônsul liggen veel oude watermolens van hetzelfde type. Helaas zijn de meeste daarvan verlaten en vervallen. De molens in Penha Garcia vormen daarop een positieve uitzondering.

Dit was de eerste keer dat ik een horizontaal waterrad heb zien draaien. De kleine hoeveelheid water die wordt verbruikt, verbaasde me. Ik zag ook nergens een molenvijver of tekenen dat die er ooit is geweest (tegenwoordig bevindt zich kort boven de molens een stuwmeer, zie ook de foto die ik zojuist heb toegevoegd). Bij vervallen molens elders heb ik wel molenvijvers gezien.

De molenaar bracht de steen met de hand op gang, waarna hij bleef lopen. Het gewichtje dat aan een koordje op de steen danst, maakt een rinkelend geluid. Zodra de steen stopt of het graan op is, stopt het geluid en weet de molenaar dat er iets loos is.