Planning voor komende zaterdag, 5 September

• Michel Dellebeke

Beste molenliefhebber,

Heeft u al plannen voor komende zaterdag?

Ja, ga direct naar 1

Nee, ga direct naar 2

1. Zeg alles af wat u gepland had voor komende zaterdag. Zet de wekker vroeg, neem wat koffie mee en kom naar de regionale molendag in Zeeland. Dit jaar is Zeeuws-Vlaanderen aan de beurt. Vele fraai molens zullen open zijn en draaien.

2. Reserveer komde zaterdag 5 september voor de regionale molendag in Zeeuws Vlaanderen. Op de molen van Hoek na ziet het er naar uit dat alle andere molens open zullen zijn voor publiek, en uiteraard ook draaien.

Graag tot zaterdag.

• Arie Hoek

Nee nou wordt tie mooi!,

De molen van (Arie) Hoek maalt zowat dag en nacht, ‘k heb d’r bijna 300.000 opstaan en iedere rechtgeaarde molenvriend(of vriendin) is altijd welkom, er zitten zelf twee open en dichtslaande deuren in mijn molen! en, uniek, wat ze in Zeeland zeker niet hebben, ik heb zelfs nog een bakdeur!( maar daar gaat water deur)

Alle gekheid op stokje, ‘k zit zelf met een min of meer verplichte maaldag, dus helaas zal ik op 5 sept. in het fraaie Zeeuws-Vlaanderen niet zitten, maar afgelopen vakantie benne we met de familie d’r nog even doorheen gereden.

We zagen toen alleen de molen van Biervliet draaien,(we gingen naar Nieuwvliet) verders niks.

Wat schort aan de molen van Hoek? hier maalt toch Frans Weemaas?

Arie (Hoek)

• Bart Hoofs

Hallo Arie,

Sinds enige tijd draait op de molen van Hoek vrijwillig molenaar Jelle de Groote uit Groede. De familie van Jelle heeft hier nog beroepsmatig mee gedraaid. Jelle is van de nieuwe lichting geslaagden op Zeeuws-Vlaanderen.

Er is begreep ik van Jelle werk aan het metselwerk. Nu is er door Leenhouts uit Oostburg al gewerkt aan de romp maar het is geen succes. Molenmaker Poland uit Broek op Langedijk (schreef het goedkoopst in) kreeg het werk.

Er is het nodige te doen in de molen zelf. Ook krijgt de molen van Busselneuzen terug. Men wilde op alle enden maar Jelle vond op 1 roede meer als voldoende. Het waait er toch altijd lekker dus…

Hierna zal de molen weer elke zaterdag draaien. Wat dat betreft gaat het best goed met het draaien van de molens.

Alleen Spui en Groenendijk vallen wat tegen qua draaien.

• Rob Pols

Kuitaart en Axel houden ook niet over als ik de omwentelingen van de laatste jaren (volgens de Molendatabase) moet geloven.

• Andre Koopal

Sorry Michel, ik kom er niet eerder voor uit Tsjechie (tims excursie)

Groetjes,

Andre, die zondag weer in het land is.

• Frank Terpstra

Hey Andre,

Interessante molens in Tsjechie?

Groet van een relatief nieuw tims-lid, die na de zomervakantie weer gewoon aan het werk moest….

Mooie rondreis daar nog,

Frank

• Andre Koopal

Hoi Frank,

Zeker interessant, heel anders uiteraard dan in Nederland, maar er staan best wel wat windmolens ook, naast watermolens. Wel jammer dat er bijna niets meer werkt. Morgen komen we in een openluchtmuseum en daar werken er nog wel een aantal. Dit komt voornamelijk doordat door in de communistische tijd alle kleine molens zijn gesloten, en vervangen door een 40 tal grote fabrieken. Daardoor is de kennis hoe met de molens te werken verloren gegaan.

En dit is gewoon mijn zomervakantie :-)

Groetjes,

Andre