Molen te Doel, Oost Vlaanderen

• Ruurd Jakob Nauta

Ik vraag me af of iemand weet hoe het verder zal gaan met de windmolen in Doel, Oost Vlaanderen?

Las vandaag in de krant dat de Vlaamse regering het complete dorp met zijn kerk, begraafplaats, molen en café geheel wil afbreken voor de bouw van een nieuwe grote containerhaven: het Saeftingedok.

Het te verdwijnen dorp, wordt als je naar de naam kijkt, dan meer een verdronken dorp. Lijkt me toch sterk dat dat allemaal “zomaar” kan gebeuren. Er wordt in het stuk niet over een eventuele verplaatsing van de molen gesproken.

Het betreft de volgende molen: http://www.molenechos.be/molen.php?AdvSearch=142

Groeten,

Ruurd Jakob

• Martin E. van Doornik

Tsja, ik zag het programma over Doel op Netwerk. Ik weet ook niet wat er met de kettingkruier gaat gebeuren. Triest, terwijl de ernaast liggende dok al sinds 1981 ongebruikt leeg lag. Pure geldverspilling.

• Damien De Leeuw

Ik heb gelezen dat de molen gespaard blijft. Maar deze komt wel te liggen in een industriegebied…

• Bart Hoofs

Ik las het verhaal ook in het NRC. Het past in het verhaal over het uitdiepen van de Westerschelde en de strijd daarbij tussen de Vlamingen en de Hollanders… Maar die dokken komen er. Nu is het misschien rustig op logistiek terrein maar als dadelijk de groei los barst dan heeft men de ruimte dus werkgelegenheid nodig.

Moet je dan z on molen daar sparen? In Vlaanderen speelt het “Bazelmans-verhaal” niet maar er wordt wel over gelezen.

Kan je de molen niet verplaatsen naar een andere plaats daar in het Waasland? Dan kan je mogelijk de molen ook weer laten draaien en functioneren. Lieven, weet jij als de man van de Belgische dossiers meer?

• Lieven Denewet

Sinds 31 augustus l.l. is het woonrecht in Doel officieel vervallen, zodat de maatschappij die vrijwel alle huizen in Doel verworven heeft

het sloopwerk ongehinderd (verder!) mag verrichten. Minstens vier (wettelijk beschermde) gebouwen zijn niet door deze maatschappij aangekocht en zullen van sloop gespaard blijven: de kerk, de pastorij, het Hooghuis en de Scheldemolen. Deze molen staat overigens in de Scheldedijk geprangd en die dijk blijft sowieso overeind.

De blijheid omwille van de niet-verdwijning van de molen wordt meteen wel getemperd door het gegeven dat, door de taverne-aanbouw, draaien en malen uitgesloten is. De molen is nog voor vijf jaar in concessie gegeven aan de taverne-uitbater, zodat sloop van die aanbouw binnen die termijn niet mogelijk is.

We hebben de eigenaar, het gemeentebestuur van Beveren-Waas, vorig jaar al geadviseerd om nu al plannen op te maken voor de periode na die concessie, met name: een maalvaardige restauratie en afbraak van het bijgebouw, met eventuele vervangbouw benedendijks. Bij verplaatsing zou het beeldbepalend element gevormd door de Schelde en de “oevermolen”, teniet worden gedaan.

• Mike Ekelschot

En Lieven, niet te vergeten dat het wellicht een molen wordt met één van de beste biotopen van Oost-Vlaanderen,

want het liquideren van het mooie dorp Doel gebeurd dan wel maar of het Saeftingedok er effectief ooit komt is twee…

Ieder weet dat het nuttig gebruik van de andere dokken in Antwerpen bij LANGSTE NA de 100% niet haalt.

Maar ja, als je iets besluit moet je d'r niet op terugkomen in de politiek ( Lange Wapper…)