historisch verantwoorde gloeilamp...

• Andreas de Vos

Ik zie net op tv dat vanaf vandaag de detailhandel geen gloeilampen meer mag bestellen, want die zijn in de ban gedaan ten gunste van de zogenaamd energiezuinigere spaarlamp. Ik geloof er nog steeds geen f*ck van dat een spaarlamp milieuvriendelijker en energiezuiniger is (besparing op CO2 uitstoot tijdens gebruik) en ben van mening dat het vooral een bedrijfseconomische politiek is die hieraan ten grondslag ligt. Immers, iedere koekenbakker kan bij wijze van spreken voor een habbekrats gloeilampen produceren, er zit geen winstmarge meer op. Bij een spaarlamp of ledlamp ligt dat een stuk gunstiger.

De detailhandel mag nog wel de aanwezige voorraad verkopen…

Ik ga morgen maar ff hamsteren, want hoe moet ik anders mijn historsich verantwoorde jaren 20 lampjes voorzien van bijpassende bolletjes?

Het lijkt misschien niets met molens te maken te hebben, maar als we zo gegroeid zijn dat we molens zo historisch mogelijk verantwoord willen bewaren, gebruiken en inrichten, dan hoort daar m.i. ook de onvolprezen gloeilamp bij, bij voorkeur nog die heldere zonder witte coating in het glas en dan het liefst ook in een armatuur / fitting die past bij het historisch karakter van het interieur.

Om nog even in te haken op een (naar me later bleek) oud epistel op het prikbord: wat mij betreft de elektrische lier eruit en de gloeilamp erin! ;)

Groetsels,

Andreas de Vos

• Rob Simons

Andre Koopal wees me laatst op deze site:

http://www.manufactum.de/Produkt/175265/1439030/AufputzSteckdoseBakelitschwarz.html?category=175265

Mooie ouderwetse lichtschakelaars en stopcontacten.

• Andreas de Vos

Ik weet dat jaren 20/30 schakelaars en stopcontacten (weer) nieuw worden gemaakt, in zowel bakeliet als moderner plastig (met evengoed een aardig lijkende uitstraling). Kost ff wat meer dan gewoon elektra spul, maar het toont zoveel fraaier. Helaas zit het in de Sluismolen niet, maar dat is niet anders.

Het is dus niet echt een probleem om schakelaars en stopcontacten te verkrijgen en monteren die passen in een molen die omstreeks de jaren 20/30 een aansluiting op het net heeft gekregen. Lampen zijn er ook nog wel (marktplaats en er wordt ook wel spul in oude stijl gemaakt of nagemaakt). Alleen gaan de bijpassende bolletjes (peertjes, gloeilampen dus) straks niet meer verkrijgbaar zijn…

Groetsels,

Andreas de Vos

• Ruud v.d.Aakster

Dit is dus weer zo'n “Eurovisie” beslissing waar een heleboel menschen niet blij van worden.

Het is overigens een koud kunstje om de lampen uit Frankrijk te halen.

Hoewel dit een Eurovisie land is, zijn de voorraden daar veel groter en over het algemeen zijn ze daar soepeler met de euro wetgevingen.

• Martin E. van Doornik

Hebben wij kort geleden op een “loppis” (rommelmarkt in Zweden) voor vijf euro een fraaie koperen kroonluchter gekocht voor de woonkamer. Ik ben het koper nog steeds aan het poetsen. Voorzien van acht fraaie kaarslampjes met kleine fittingen. Het glas heeft de vorm van een vlam. Waar o waar zijn er alternatieven voor te vinden? Spaarlampen hebben ook geen kleine fittingen geloof ik….

• R.v.d.Aakster

Martin,

Even flink inslaan bij het bekende Zweedse Woonwarenhuis.

zuunige lampen zijn er ook met kleine fitting, het ziet er alleen niet uit.

• ezwb

Wat volkomen uit het oog wordt verloren bij de berekeningen van de “besparing” is het feit dat de “nutteloze” warmte van een gloeilamp helemaal niet zo nutteloos is, en bijdraagt aan de ruimteverwarming. Een lamp gebruik je immers voor het grootste deel in de wintertijd als het 's avonds vroeg donker is. Maar in die tijd brandt veelal ook de verwarming. Dan draagt de gloeilamp dus gewoon een steentje bij aan de ruimteverwarming, en brandt de cv wat minder.

Nu weet ik best dat het rendement van elektrisch opgewekte warmte (hooguit 40%) slechter is dan warmte die wordt opgewekt in een cv-ketel (bijna 100%), maar toch, de berekeningen van al die “besparingen” die hebben geleid tot het verbannen van de gloeilamp houden hier GEEN rekening mee en doen alsof alle warmte die een gloeilamp produceert nutteloos is.

Op de Wimmenumer stook ik elektrisch. Daar maakt het dus helemaal niets uit of ik spaarlampen neem of gloeilampen. Ik heb dan ook een flinke voorraad gloeilampen ingeslagen.

Overigens verdwijnen nu op 1 sept. alleen de lampen van 100 W en meer. De rest moet de komende drie jaar verdwijnen. Maar ik geloof dat er een uitzondering blijft voor spotjes en halogeenlampen.

Musea zijn ook zeer ontstemd met de nieuwe regeling. De lichtsamenstelling van alle alternatieven van de gloeilamp is nog steeds niet optimaal voor de verlichting van schilderijen. Die komen nog steeds het best tot hun recht bij gloeilamplicht.

Overigens: het rendement van een gloeilamp is inderdaad heel slecht hoor, afhankelijk van het type en het vermogen wordt slechts 5 tot 10% van de energie omgezet in zichtbaar licht! Maar nogmaals: als de rest (dus 90 tot 95%) een nuttige bijdrage levert aan de verwarming is dat slechte rendement relatief.

• Martin E. van Doornik

Je bedoelt IKEA? Ga ik eens een kijkje nemen bij de IKEA in Karlstad, over 4 weken. Ik vlieg erheen vanuit Bremen. Die van Groningen ligt nu niet meer op mijn woon-werk route….

• Lolke Rang

Beste Andreas, dit gaat nu even niet over het milieu-aspect van de keuze gloeilamp - spaarlamp, maar over dat ‘historisch verantwoorde’ karakter van eerstgenoemde. Met alle respect, maar dat is onz*n. Toen de gloeilamp in de eerste decennia van de 20e eeuw tegelijk met de elektriciteit overal zijn intrede deed, was het werkelijke molentijdperk, juist door die elektriciteit, al voorbij. Als je molenverlichting werkelijk historisch verantwoord uit wilt voeren, moet je terug naar kaarsen en olielampen. Je gaat je telefoon in de molen toch ook niet in vooroorlogse stijl uitvoeren omdat dat zo ‘historisch’ oogt (zoals Toonder in zijn strips altijd deed)? Om van je computer (Eric Zwb) nog maar te zwijgen…

• Mario Collombon

Het komt niet vaak voor, maar dit keer ben ik het een keer met je eens :) Ik geloof niet dat molenaars die in hun molen wonen nu hun pc of tv bij het grofvuil gaan zetten omdat dit niet bij het moleninterieur past, of wat te denken van hun auto naast de molen, eventuele cv verwarming enz. enz.

Bij het interieur denken aan historisch verantwoorde elementen oke, maar een beetje met je tijd meegaan mag je als molenaar ook best. En een spaarlampje past daar ook best bij, die heb je tegenwoordig in verschillende vormen, en met een lampenkapje erover zie je het verschil al helemaal niet ;)

groeten Mario