Ik zie net op tv dat vanaf vandaag de detailhandel geen gloeilampen meer mag bestellen, want die zijn in de ban gedaan ten gunste van de zogenaamd energiezuinigere spaarlamp. Ik geloof er nog steeds geen f*ck van dat een spaarlamp milieuvriendelijker en energiezuiniger is (besparing op CO2 uitstoot tijdens gebruik) en ben van mening dat het vooral een bedrijfseconomische politiek is die hieraan ten grondslag ligt. Immers, iedere koekenbakker kan bij wijze van spreken voor een habbekrats gloeilampen produceren, er zit geen winstmarge meer op. Bij een spaarlamp of ledlamp ligt dat een stuk gunstiger.
De detailhandel mag nog wel de aanwezige voorraad verkopen…
Ik ga morgen maar ff hamsteren, want hoe moet ik anders mijn historsich verantwoorde jaren 20 lampjes voorzien van bijpassende bolletjes?
Het lijkt misschien niets met molens te maken te hebben, maar als we zo gegroeid zijn dat we molens zo historisch mogelijk verantwoord willen bewaren, gebruiken en inrichten, dan hoort daar m.i. ook de onvolprezen gloeilamp bij, bij voorkeur nog die heldere zonder witte coating in het glas en dan het liefst ook in een armatuur / fitting die past bij het historisch karakter van het interieur.
Om nog even in te haken op een (naar me later bleek) oud epistel op het prikbord: wat mij betreft de elektrische lier eruit en de gloeilamp erin!
Groetsels,
Andreas de Vos