Ecxursie naar Noord-Brabant

• Martijn Scholtens

Gistermorgen al vroeg vertrokken vanuit Winsum met alle leerlingen en instructeur van molen De 4 Winden in Pieterburen om 3 uur in de auto te zitten naar N-B.

In Zuid Holland draaide alle molens die we zagen: Vlietmolen Lexmond,Hoekmolen Hei-en Boeicop,Bonkmolen Lexmond,Stijve molen Meerkerk,Boterslootsemolen Noordeloos,Oudedijkse molen Hoornaar,Scheiwijkse molen Hoornaar,Jan Van Arkel in Arkel en de West en Oostmolen Gorinchem.

Even na 11 uur kwamen we bij de eerste molen aan de Noorderveldse molen in Dussen die mooi in het landschap staat daar aangekomen maalde de molen al volop tot ongeveer 100 enden :) Prachtig hoe Bram van der Wiel bijna helemaal zelf de molen heeft herbouwd na de brand! het is een erg interessante om te bezoeken. Na ander half uur gingen we naar de volgende molen.

Onderweg kwamen we nog langs Straver Molenmakerij waar een heel mooi modelmolen staat hij zou draaien gister maar omdat er een enorme wespennest in de kap zit kon dat niet maar we mochten er wel even in kijken:)

mooi om te zien hoe klein het binnenwerk is.

Toen verder gegaan naar De Witte molen in Meeuwen die draaide ook volop met 2 lange halve ook met een beste gang:)een mooie molenwinkel in de molen alle meelsoorten wat ze verkopen komt uit de Nooit gedagt in Woudrichem daar ook ruim ander half uur geweest gingen we naar de laatste 3 molens.

In Heusden aangekomen draaiden nummer's 2 en 3 eerst naar nummer 3 gegaan daar kregen we een rondreiding van de molenaar, helaas mocht er niet meer gemalen worden.Ook mochten we allemaal even vangen.

Toen naar nummer 2 gegaan die draaide ook leuk met 4 halve maar eerst even met z'n allen gaan kijken bij nummer 1 daar zijn de molenmakers bezig om de kruisplaten te vervangen omdat de oude kruisplaten zijn aangevreten door boktor.Toen weer naar nummer 2 gegaan daar mochten we in de kast zelf vangen dat had ik zelf nog niet gedaan in de standerdkast vangen.Rond 17 uur vertrokken we weer naar het hoge noorden.

Het was weer heel leerzaam en die wipmolens blijven toch prachtige molens om mee te malen(:D

Hier zijn de foto's http://picasaweb.google.nl/martijnscholtens78/ExcursieNaarNoordBrabant#

Groeten Martijn.

• M. Heutink

Hallo Martijn,

Ik dacht al dat jij het was bij 't noordenveld, ik was er toen namelijk ook!:p

Ik draai normaal gesproken met de modelmolen van Straver, maar dit ging inderdaad door het gigantische wespennest aan de kapspanten niet door. Hier wordt maandag a.s wat aan gedaan.

Groetjes,

Mark

P.S. De groninger koek was echt overheerlijk!

• Martijn Scholtens

Hey Mark,

jij kwam mij ook al bekend voor:P

Mooi dat de groninger koek lekker was en ik hoop dat ik vaker die kant op kan komen.

Groeten Martijn

• Bart Hoofs

Het doet me een genoegen om eens de naam van Bram van der Wiel te lezen hier op het prikbord. Bram was vele jaren molenmakersknecht samen met Izaak bij molenmakerij Rien Bos in Uppel. Je kon wel stellen dat Bram de vakman was in het mooi op steek zetten en maken van de wielen. Bram heeft vele mooie projecten gedaan zoals de bijzonder bediening van de remkleppen middels de sleepring op (Oost)Souburg.

Na het stoppen van molenmakerij Rien Bos werkte Bram af en toe voor Piet en Kees Straver. Het is goed te horen dat Bram nadien in vaste dienst kwam bij molenmakerij De Gelder. Recent werkte hij aan molen De Bonk in Meerkerk.

Het is telkens een waar plezier bij Bram op de molen te zijn en zijn geweldige kennis van hout en molens op te snuiven.

Bart

p.s. wie is er aan de gang in Heusden? Beijk of Jan Wilten?

• Rob Simons

Adriaens.