vraag voor Noord-Hollandse zwichters

• vluchtje

Ik heb geprobeerd het antwoord op mijn vraag te krijgen door naar foto's te turen, maar ik heb geen foto gevonden waar het duidelijk op staat, dus misschien dat iemand me kan helpen:

in Brabant rollen we (maar vast niet iedereen) de zeilen op naar achteren, dus als je zwicht, zit de ‘rol’ van het zeil aan de achterzijde, tegen de hekken aan.

hoe doet men dat in Noord-Holland, waar men (vast ook niet iedereen) de zeilen naar de voorkant wegrolt?

en er zijn vast nog meer provincies of streken waar men de zeilen ofwel naar de ene, ofwel naar de andere zijde wegrolt. ik neem Brabant en Noord-Holland als voorbeeld, omdat ik dit daar heb gezien…

groet en alvast bedankt

vluchtje

• ezwb

Ik denk dat het een misverstand is dat men in Noord-Holland de zeilen naar voren wegrolt. Voor zover ik weet doet bijna iedereen het naar achteren. Dan krijgt de wind er niet direct vat op als je een zeil uitrolt.

Ik weet eigenlijk alleen van Arie Berkhout, de vroegere molenaar van Het Roode Hert in Oudorp, dat hij de zeilen naar voren rolde. Ze blijven dan veel langer mooi!

Eric

• Leo Middelkoop

Ik heb wel gehoord van molenaars die, alleen als de zeilen geklampt worden, niet als er wordt gezwicht!, de zeilen tegen de gebruikelijke richting in wegrollen. Inderdaad blijven zij dan langer mooi, omdat als het ware de achterkant buiten komt te liggen en niet de voorkant. Zelf doe ik dit niet.

Groet,

Leo

• Meelmuisje

Voor zover ik weet ken ik geen molen in Noord-Holland die ook de halfjes naar voren oprolt! (weet het dus niet zeker!)Ik keek net nog eens tussen wat foto's van molens in de zaanstreek maar ook daar zitten ze overal naar achteren opgerold (de halfjes) Als men daar het gehele zeil oprolt word ie bij de meeste molens naar voren weggerolt! Dat zie je trouwens wel op meer plekken in Noord-Holland. Mij lijkt het ook onlogisch om een half zeil naar voren op te rollen. Dan komt de wind in het opgerolde gedeelte en wilt ie zichzelf openrollen. Daar heb je een stuk minder last van als je hem naar achter oprolt!

Groetjes, Thomas Griffioen (leerling in Weesp & Muiderberg, Noord-Holland;) )

• Rob Simons

Wat men in Brabant en Limburg vroeger nog wel eens deed (vooral bij gestroomlijnde molens) is eerst de linkerkant van het zeil rechtsom oprollen (dus de ‘rol’ aan de voorkant), tot halverwege het zeil, dan de rechterkant een paar slagen linksom oprollen (ook de ‘rol’ aan de voorkant) en dan de hele boel linksom verder oprollen. (Hoop dat 't een beetje duidelijk is). Dit was met het idee dat het touwwerk dan beter beschermd is, aangezien alles in het zeil weggemoffeld is. Nadeel is wel, als er een goeie wind staat dat het zeil bij het op en afrollen zeer makkelijk open waait, maar daar had men op de gestroomlijnde molen geen last van, aangezien die dan zonder zeil maalden.

Of het nu nog ergens wordt gedaan weet ik niet, alleen Sint-Huibrechts-Lille nog wel.

En over dat het zeil langer mooi blijft, dat ‘spoor’ op het zeil zie ik het liefst maar twee keer op een dag, namelijk bij het op-en afzeilen en verder niet, dus dat stoort me ook helemaal niet ;)

Groet,

Rob

• Bart Hoofs

Nu vroeg ik me ook af hoe het zwichten dan is met de zogenaamde rolstok? De Oude Zeedijkmolen in Avekapelle Belgie waar wijlen Abel Lefevre maalde had z on rolstok.

• Andreas de Vos

Dat een zeil dat “verkeerd om” wordt opgerold voor het klampen langer mooi blijft is een beetje onzin, het wordt net zo vuil en groen als elk ander zeil. Alleen zit dat dan aan de kant van de romp i.p.v. de windzijde en dan valt het minder op…

Groetsels,

Andreas de Vos

• Thijs Michielsen

Zelf stoor ik me wel aan dat “spoor” (UV, alg) op de voorzijde van de zeilen bij molens met zeildoek WK-77 die nooit in de hydrolin worden gezet. Kleine moeite om dat te voorkomen door het zeil dubbel te vouwen. Door de rechteronderhoek los te maken en naar de linkeronderhoek te brengen en dan te gaan rollen komt de achterzijde van het zeildoek automatisch aan de buitenkant te zitten. Ook de kikkerlussen zitten dan in het zeil. Bij een mooie wind zoals afgelopen dagen en de steen staat erbij is bij ons het afzeilen geen probleem, alleen kost het wat meer kracht als anders en is een beetje tempo wel vereist. Bij (grote polder)molens die bij veel wind (>5bft.) zeil voeren wel totaal af te raden!

Overigens rol ik bij ons de 2 zeilen met flinke gaten erin normaal op. Dan rol je de scheuren beter mee.

Verder hangt er in Oerle ook een rolstok maar die heb ik nog nooit gebruikt. Misschien eens mee gaan experimenteren..

Thijs

• Margreet

In de provincie Noord Holland zijn wel enkele molens waar het zeil anders wordt opgerold: oliemolens. Ooit had ik Kevin Bus (molenaarszoon Bonte Hen) en enkele molenaars van het Pink op de stelling staan. Iemand zei toen: “ Kijk Kevin, ze rollen het zeil hier verkeerd op”. Maar dat gaat om gewoon rollen. Misschien bedoel jij iets anders. Bij oliemolens heeft dat andersom rollen van de zeilen te maken met de oliehanden die anders het zeil vies maken. En inderdaad wij hebben nu ook zo'n groene algstreep. Die was er eerder niet: wij volgen een omwentelingenmillionair op!

Ik geloof overiegns dat ik in de herhalingen begin te vervallen, ik ga op prikdieet, Margreet

• vluchtje

Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik ben er een stuk wijzer van geworden, al weet ik nog niet wat een rolstok is, en hoe je dan met ‘vieze’ oliehanden het beste een zeil op kunt rollen (je valt volgens mij niet in herhaling, hoor, Margreet!).

Thijs heeft me inderdaad een keer laten zien hoe hij het zeil oprolt.

Ik heb afgelopen zaterdag mogen ervaren hoe hard de wind inderdaad aan het zeil kan trekken!

;-)

En op de Gekroonde Poelenburg heb ik zelf een keer de zeilen ‘andersom’ op mogen rollen ('dat gaat een stuk makkelijker, vind je niet? vroeg de molenaar, maar het is maar wat je gewend bent), maar dat was dus voor het klampen, en niet vanwege het zwichten.

Inderdaad is het natuurlijk logisch dat je als je zwicht, dat je het zeil dan naar achteren wegrolt, ivm de wind. Bedankt, Thomas!

groet

Vluchtje