3 Geraedts-assen in Brabant!

• Bart Hoofs

Binnenkort zal molenmakerij Coppes uit Bergharen de standerdmolen van Moergestel weer maalvaardig maken.

De oude Merckx-as is helaas gebroken. Dit kwam naar voren toen de as verwijderd werd. Al vele jaren was het idee dat er iets niet in de haak was met de as. Daardoor overigens staat de molen al weer meer als 5 jaar stil.

In Moergestel zal er een Geraedts-as worden gestoken. Die is dezelfde tijd gegoten in Baarlo toen ook de nieuwe as voor Dreumel is gemaakt. Welk model die is weet ik nog niet.

Een dezer weken zal de prachtige standerd weer in oude luister zijn hersteld. Met zijn 3 koppels stenen is het een prachtige molen van binnen. Ondanks de vele vernieuwingen (noodgedwongen) is er nog veel sfeer. Dat wordt mede veroorzaakt omdat de vrijwillige molenaars Victor Theeuwes en Michiel de Waard nog volop malen met de molen.

En dat zal straks ook weer gebeuren.

Momenteel liggen er ook 2 Geraedts assen klaar bij de werkplaats van molenbouw De Jongh in Oerle.

Dat zijn assen model Straver. Verschillende malen overigens heeft molenmaker Kees Straver de gieterij in Baarlo geholpen met adviezen e.d. Ik gok dat beide assen zijn bestemd voor de molen(rompen) van Best en Amerongen.

Ik weet niet hoeveel assen Geraedts al gegoten heeft maar ik zag al een nummer 17 voorbij komen.

Zie ook de site: http://www.geraedtsijzergieterij.nl/

• Rob Simons

Wel zeer jammer dat de standerdmolen van Moergestel nu een compleet gietijzeren askop krijgt i.p.v. de houten as met gietijzeren askop die er nu in zit. Een insteekaskop kan men toch ook gieten?!

Groeten,

Rob