Helaas, een van onze zeven katten heeft het wiekenkruis van mijn schaalmodel van de Blaricumse zeskante grondzeiler-korenmolen vernield. Er moet dus een nieuw gevlucht komen. Al in 2003 heb ik geprakkiseerd hoe gaten in juiste standen voor de heklatten te boren in molenroeden. Ik heb het hier over schaalmodelbouw, hoor! Ik heb een houten toestel gemaakt met een beweeggbare plank om de roede onder een kolomboormachine te boren. Middels een oude knop uit een ladenkast is de beweegbare plank langs een gradenboog verstelbaar, terwijl ik de daarop liggende roede tijdens het boren vasthou. De berekeningen zijn op mijn computer gemaakt en de uitgeprinte gegevens heb ik op het toestel gelijmd. Het resultaat mag er wezen: zelfs op de tiende graad nauwkeurig en wat een mooie zeeg hebben de wieken! De ongeveer 1 mm. dikke heklatjes zijn in lengtes van 1 meter verkrijgbaar en die zijn maar bij weinig modelbouwzaken in Nederland te vinden. Ik heb een vooraad gekocht bij de winkel 2 Brothers R/C aan de Laarderweg 39-41 in Bussum, telefoon 035-692 26 84, website: www.2brothersrc.com
Het toestel om de gaten in de molenroede te boren.
De zeeg op het molenmodel van De Erfgooier in Hilversum.