OP BEZOEK BIJ DE MOLEN VAN HAVELTE.
Zaterdagmiddag een bezoek gebracht bij de molen van Havelte. Toen ik binnen kwam werd er niet alleen druk geklust maar ook flink gemalen. Molenaar Abel de Boer was druk in de weer om rogge voor het vee van zijn achterbuurman te malen. Collega molenaar Egbert Joosten ontfermde zich meer over het winkeltje. De molen is onlangs door molenmaker Vaags gerestaureerd. De velgen in het bovenwiel zijn vervangen en er is een nieuwe bonkelaar geplaatst. De klus is nog niet afgerond, want er ligt nog veel gereedschap van Vaags in de molen. Het gereedschap schijnen ze zeker niet te missen voor andere klussen.
Abel liet me hun nieuwe zeefbuil zien. Voor mij een geheel nieuwe buil die ik nog nooit eerder gezien heb. Deze zeefbuil stond onder in de molen en hebben ze onlangs een verdieping hoger geplaatst. Het geheel werkt prima trouwens en geeft prachtige bloem. Ondertussen wordt er verder geklust aan de nieuwe maalstoel (uit Groningen) Alweer een molen bij ons in de buurt die een elektrische maalstoel heeft aangeschaft!
Een prachtige molen met een enthousiast team
Voor foto’s zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=FK8B6XSR
Kees Vanger