Dat klinken is ook al zo'n oud ambacht dat op sterven na dood is. Via mondeling overlevering heb ik gehoord dat men met de bouw van de Waalbrug bij Nijmegen in 1936 de klinknagels heet stookte, waarna men deze omhoog gooide, waar iemand op een steiger stond om deze op te vangen, om ze vervolgens met een tang in het gaten te doen waarna ze geklonken werden.
Er zullen wel de nodige klinknagels in het water van de Waal terecht zijn gekomen…………… bij dergelijke werkzaamheden kon men als bijverdienste,mooi spijkers ( in dit geval klink nagels) op laag water gaan zoeken.
Tijdens restauratie werkzaamheden aan de Bovenste Plasmolen in 2000 heeft men nog een ijzerenrad met een diameter van 7,20 meter laten klinken. Hiervoor hebben ze nog ergens enkele oude ambachtslieden, de vroeger bij de NS spoorwegen hadden gewerkt, laten opgetrommelen.
PS Met dit rad van 7,20 m behoren wij tot de grootste raddraaiers……………………….onder de watermolenaars!
Met vriendelijke groet,
Peter Pouwels