Oude molen namen.

  • Jelle van Daalen

    Goedendag,

    Ik zag laatst op de molendatabase site dat de Nederwaard molens van Kinderdijk vroeger een andere naam hadden.

    Waarom worden die namen niet meer gebruikt?

    Ik vind zelf persoonlijk de nr aanduidingen niet echt klinken.

    Neem nou bijvoorbeeld molen Nr1 De Heer Watergraaf Stoop.

    Dat klinkt toch mooier dan nederwaard nr1

    2: Heer Watergraaf Boon

    3: Heer Watergraaf Beelaerts

    4: Heer Watergraaf Jongeneel

    5: Heer Brooshoofd

    6: Heer Leeuwen

    7: Heer Pijl

    8: De Heer De Focker

    En waarom hebben de Overwaard molens niet zo,n naam uit gehad?

    Zijn er nog meer molens in het land die met een nummer worden aangeduid en die van oorsprong anders heten.

    Graag jullie reactie's

    Vriendelijke groet Jelle van Daalen

  • Lolke Rang

    Beste Jelle, de vraag stellen is hem beantwoorden: de door jou genoemde namen zijn in de loop der jaren simpelweg in onbruik geraakt, kennelijk doordat ze in de praktijk van met name het spraakgebruik gewoon onbruikbaar bleken. Ik hoor jou ook niet zeggen ‘je kunt me vanmiddag op de Heer Watergraaf Jongeneel vinden’. Alleen de oude naam van de nr. 8 zou wellicht bij hedendaagse jongeren nog kunnen aanspreken, maar dan wel om een geheel andere (en zeer eigentijdse) reden dan waarom hij indertijd is toegekend! Ik verwacht eigenlijk dat iedereen in dat geval zou gaan vragen welke molen dan de Heer De Sucker is.

    En voor de rest: poldermolens werden en worden überhaupt zelden met een eigen naam aangeduid, maar met de naam van de polder, en bij een polder (of boezemwaterschap) met meerdere molens met een letter of nummer, of (inofficieel) door gebruikmaking van de naam van de molenaar. Een van de weinige voorbeelden van een polder waarvan de molens elk een echte eigen naam hadden, is de Bovenkerkerpolder bij Nes aan de Amstel.

  • arie.j

    Wel een wat late reactie

    Maar ik kwam nu pas via Google op deze pagina.

    Die molennamen van de Nederwaard zijn naar het toenmalig bestuur van de Nederwaart (toen met een t), dat opdracht tot bouwen in 1738, gaf genoemd

    No. 1 is de voorzitter, vrijwel zeker Jacob Stoop o.m.burgemeester van Dordrecht

    No 4. Is Anthonie Adriaansz. Jongeneel, woonde in Oud-Alblas vlak bij de kerk, hij was president heemraad van Graaf en Alblas in die tijd.

    En dat spreekt mij aan , want hem mag ik mijn voorvader noemen in rechte lijn, via 8 geslachten.

    Bij de molens van Kinderdijk, achter het huis van de Overwaard, is het familie wapen (de laars) te zien

    Zoals misschien bekend was toen de Nederwaart de overkoepeling van 2 waterschappen

    Namelijk die van Graaf en Alblas en de Nieuwe Waterschap.

    Anthony Jongeneel was president heemraad van de Graeff en Alblas (1663-1750)

    Deze Anthony woonde kort bij de kerk in Oud-Alblas, ,hij had drie en een halve boerderij en totaal 85 morgen land in eigendom

    Die functie van president Heemraad behield hij tot zijn dood in 1750 ,toen moet hij 86 of 87 jaar zijn geweest een krasse baas dus, trouwens bij het bouwen van de molens in 1738 moet hij ook al 75 zijn geweest.

    No. 8 De heer Focker, vind ik ook interessant

    Mogelijk was dat de schout van Bleskensgraaf , Willem Cornelisz. de Focker die op mijn boerderij toen woonde.

    Hij was de 4e schout op rij daar toen al, de eerste was Willem Jongeneel,van 1674 tot 1702

    Na hem een zoon, vervolgens een schoonzoon en later zijn kleinzoon , die Willem Cornelisz. de Focker, die was schout van 1729 tot 1742

    Die genoemde Anthonie Jongeneel van molen no.4 , diemoest oom tegen Willem Jongeneel zeggen.

    We blijven in familie dus.

    Of deze familie historie jullie interesseert weet ik niet.

    Maar laat ik er in ieder geval een paar foto,s van mijn boerderij bij doen waar ook een molen op staat

    De ene een paar jaar geleden, de andere ongeveer 25 jaar geleden

    Tot slot een paar handtekeningen van deze personen

    Wil je ze wat groter zien dan er op klikken

  • Leo Middelkoop

    Ik denk dat ingewikkelde lange namen, zoals die ooit geprobeerd zijn in Kinderdijk, in de praktijk gewoon niet werken. Als je een groep van acht molens ziet en je hebt het over Nr.1, dan is in de regel duidelijk welke molen er bedoeld wordt: de voorste. Veel duidelijker dan een naam, waarbij je verplicht bent, te weten om welke molen het gaat.

    Om dezelfde reden hebben volgens mij de molens van Leidschendam nooit een nummer gehad: de bovenmolen zou, omdat die het dichtst bij de weg ligt, steeds als ‘Nr.1’ worden betiteld, terwijl hij technisch gezien ‘Nr.3’ is.

    Groet,

    Leo

  • Rob Simons

    Net zoals in Borkel niemand het heeft over de ‘Sint Antonius Abt’ maar gewoon ‘de meule’…

    Een naam hoeft niet altijd gebruikt te worden.

    Groeten,

    Rob

  • Aad Schouten

    Hallo Arie.

    Leuk je zo eens te ontmoeten via dit prikbord.

    ik wist wel dat molen no 4 vernoemd was naar fam van jullie,maar leuk om het zo gedetaileerd eens te lezen.

    ook de luchtfoto van de boerderij en de molen en natuurlijk de melkfabriek,waar in die afgelopen 25 jaar heel veel is veranderd.

    ook bij de molen is veel veranderd als je goed kijkt dan zie je dat de schuur niet meer het zelfde is zo ook de maalderij is geheel veranderd.

    de monmentale boederij waar jullie in wonen die is nog het meest intakt gebleven, met grote zorg is daar voor dan ook gekozen toen jullie hem lieten restureeren.

    zelfs de erf indeling rondom de hofsteede is nog ongewijzigd ,tot zelfs de teen knotten langs de tuin en het gesnoeide wilgenhout dat in de sloot staat om later geschild te worden, en dan voor als en nog wat gebruikt te worden om de boerderij.

    o ja ik mis ook nog wel een sloot in het land bij je……

    vr gr Aad

  • arie.j

    Ze zijn gewoon te verwaand geweest met hun titels.:)

    Zeg wat anders.

    Nu ik toch met molens bezig was kwam ik op site voor foto's van verdwenen molens.

    Die van Zuid-zijdse molen Bleskensgraaf No. 4224 hadden ze niet.

    Nu is er wel een foto van,of die genoeg van dichtbij is weet ik niet.

    Ik dacht eigenlijk dat die nogal bekend was.

    Ik wilde die versturen, maar hun site geeft aan dat het te veel piksels zijn om te versturen

    Maar hoe kun je nu een maximaal duidelijke foto sturen als het aantal piksels omlaag moet?

    Het gaat om deze foto(even op klikken)

  • Aad Schouten

    Inderdaad is het denk ik wel een bekende foto.

    maar het is toch een schiterende plaat en niet alleen voor de molen ,maar wat te denken over het werk dat men op de stoep deed ,in de zomer wel aardig werk ,maar in de herfst en winter toch wel een ijzig koud werk lijkt mij zo.

    ook zie je op deze foto dat er heel wat minder opgaand hout rondom de huizen en boerderijen stonden.

    de voorwaterloop zit nog geheel onder de grond en de achterwaterloop is nog intakt,want deze is nog gebruikt in het motergemaal dat men gebouwd heeft op de fundering van de molen ,maar wel met een pomp ,en niet met een scheprad zoals de molen had.

    nu staat er een vijzelgemaal er net naast.

    de foto is vanuit het westen gemaakt,de molen staat breedwest.

    deze molen was ook geschilderd net zoals de molen van de polder noordzijde bleskensgraaf.

    en het stromgebind was ook vertikaal betimmerd

    vr gr Aad

  • arie.j

    Hallo Aad,

    Nog meer Blesgraefs volk, leuk

    Er is rond de boerderij wel meer veranderd hoor.

    Maar dat is van langer geleden

    Die bewuste schout Willem de Focker heeft hem waarschijnlijk gebouwd.

    Na de grote overstroming van 1740/41, half Bleskensgraaf was toen weggespoeld

    Schout de Focker die zoals hij rapporteerde op 29 en 30 januari 1741: ‘Met een schiet schou aen de huyse wese sien off er hooij was uijt ordere der borgemeester(van Dordrecht) enz. enz

    Een derde van de huizen totaal weg en er waren maar 2 huizen en de korenmolen (bijzonder) zonder schade.

    Uiteraard de voorganger van de huidige uit 1890.

    Jammer genoeg is daar geen foto van, van de laatste eigenaar wel, dat was één van mijn overgrootmoeders, Ariaantje Suiker.

    Hier onder nog een paar plaatjes van het kadaster van 1832

    Kun je o.m. zien dat de boerderij (voor 1740 hebben er 2 gestaan) bestaan heeft uit een los woonhuis en schuur, wat later aan elkaar is ge(ver)bouwd.

    Ook zijn tal van hennep-akkers verdwenen.

    Als je erop klikt worden ze groter

  • arie.j

    Erg mooie foto

    Het is een briefkaart, dus is het geen ongedwongen foto

    Dat kun je ook wel zien aan de kleding

    Voor mij zijn de personen erg interessant.

    De meest linkse is mijn oma Tukker (toen Anna Bongers)

    Voor haar trouwen in 1911,met een zus en broer Arie.

    Die laatste verhuisde naar Hoornaar, was o.m. actief in de fokkerij, als je naar de fokveedag gaat loop je langs de boerderij.

    Die fokveedag werd achter hun boerderij gehouden.

    Daar hadden ze Dirk 4 , en mijn opa (die dus met zijn zus was getrouwd) een boerde op de boerderij van zijn schoonouders had Dirk 5

    Maar dat zijn de oude verhalen….