Molen Edam

• Mark Ravesloot

Hallo!

Momenteel maalt de molen van Edam sinds lange tijd weer water uit de polder! Sinds februari bewoon ik deze molen en na veel klein onderhoud, schoonmaken en smeren heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de molen in het werk gezet. En dat valt niet tegen. Hij gooit er een flinke bak water uit! Er kwam ook een troep onder de molen vandaan, niet normaal meer. Ik hoop dat ik de komende tijd de molen vaker mag laten draaien. Dit dient uiteraard in overleg met het waterschap te gebeuren. Eén ding is in ieder geval zeker, de molen kan het nog steeds.

Groeten van een genietende molenaar.

• sjerp.dejong@knid.nl

Mark, dat is fijn voor je dat je nu woont in een molen. Ook goed voor de molen.

Er is een wens van je vervuld. Veel geluk/succes in je woning/molen.

• Thijs van Hoof

Hoi Mark,

Ja dat zal wel een zooitje geweest zijn toen de molen weer aanmaalde, en een lucht waar het behang van de muren valt waarschijnlijk…

Maalze!

Thijs

• Frans Kroon

Gefeliciteerd hoor ! Niets zo fijn om weer eens lekker te kunnen malen. Ik hoop voor je dat de gemeente ook de kettingzaag eens flink laat werken in de buurt zodat de molen meer wind krijgt !

Groeten van de “buurman-molenaar” uit Etersheim.

• wim coljee

Beste Mark.

Wij wonen al 50 jaar bij de molen en kennen de molen nog van de tijd dat hij alleen aan het Gouwtje stond zonder bomen en huizen en Joep die dat ook kende heeft 40 jaar de molen beheerd en draaiende gehouden .

Wat ons dit jaar en ook bij vorige gelegenheden opvalt bijv nu met Koninnedag of de Nationale Molendag was dat de molen niet in de VREUGDE was gezet wel draaide en je laat hem heel veel draaien soms tot in de laate avond uren dat is mooi Zijn de vreugde vlaggentjes etc er nog ?

De discussie met het Waterschap was dat Joep eigenlijk de molen geen water mocht laten malen Is dat nu soepeler .?

Eerder stond er bij het hek ook een bordje met daarop gegevens Bijv dat de Molen eigendom is van de Vereniging Jaartal bouw en enkele korte info,s en ook de naam van de molen ZUIDPOLDERMOLEN

Joep had de gewoonte om de molen bij feestelijke of droevige dagen in de vreugde te zetten en bij op 4 mei in de DOOD .

Die acties van hem werden zeer op prijs gesteld door de langs lopenden en fietsenden . Verschillende mensen wisten het en als ze het niet wisten en of vroegen gaf Joep uitleg

Onze kinderen hebben wel bij Joep in de molen geslapen op de eerste zolder .

Met vr groet en ga zo door heerlijk dat er weer iemand is die voor de molen kan zorgen .

• Mark Ravesloot

Beste Wim

Spijtig genoeg heb ik Joep zelf nooit gekend. Bepaalde gebruiken heeft hij niet kunnen overdragen. De vlaggen heb ik niet terug gevonden. Wel ben ik van plan een mooi grote vlag met stok aan te schaffen. De huidige is gebroken en niet meer bruikbaar. Met 4 en 5 mei hoop ik de traditie van het in de rouw en de vreugde zetten van de molen te herstellen en de molen te voorzien van een vlag in het bovenste end. Op molendag is de molen geopend voor publiek. Zelf ben ik niet zo van het volhangen van het gevlucht met allerhande kleine vlaggetjes, dit was vroeger niet gebruikelijk. Ook ontbreekt het me aan de vlaggen. Een bordje heb ik ook nooit gezien, Ik zal eens kijken of er iets van bekend is bij de Vereniging De Hollandsche Molen,

Groeten Mark

• anneke lips-wiers

Van 1964 tot begin 1967 heb ik gewoond in deze molen.

Mijn oudste dochter heeft haar eerste levensjaren hier doorgebracht.

Destijds werd tegenover de molen een begin gemaakt van het bouwen van een nieuwe wijk in Edam.

Het wonen in deze molen was een unieke ervaring die ik nooit zal vergeten.

• Mark Ravesloot

Dag Anneke

We hopen er als huidige bewoners spoedig weer in te trekken zodra de renovatie gereed is. En ook ons eerste kindje is momenteel op komst, dus die gaat de eerste levensjaren hier doorbrengen is de planning, We laten de molen heel regelmatig draaien en malen. Het is inderdaad een bijzonder plekje waaraan we inmiddels bijzonder gehecht zijn geraakt. We hopen er nog veel tijd door te brengen,

Een volgende keer mag u gerust aanbellen. Dan kunt u het resultaat van de renovatie bewonderen,

Groeten Mark en Nathalie