vlierbes hout voor kammen/staven?

  • Andreas de Vos

    Een tijdje geleden was er op De Eendracht een man op bezoek die mij vertelde dat hij van iemand in Koedijk (die bewuste persoon kende ik ook, helaas overleden inmiddels) had vernomen dat men voor kammen of staven in molens wel hout van de vlierbes zou gebruiken voor staven of kammen in molenwielen, omdat dit zo vreselijk hard is. De beste man kwam daarop in het gesprek met mij toen het op de een of andere manier over het zagen van vlierstruiken ging. Naar zijn ervaring was de stam van een vlier nogal hard/taai en moeilijk te zagen, wat dan een indicatie zou zijn dat bovenstaande toepassing zou kloppen.

    Nou heb ik daar helemaal nog nooit van gehoord en naar mijn ervaring is vlier een zooitje waaibomenhout en absoluut niet geschikt voor staven (laat staan voor kammen), maar ik zou dit op het prikbord melden met de vraag of iemand hier misschien toch iets van herkent: is het wel voorgekomen (vroeger), dat staven/kammen van hout van de vlierbes is gemaakt? Je weet immers maar nooit.

    Groetsels,

    Andreas de Vos (die het niet gelooft)

  • Peter Pouwels

    Vlierenhout lijkt me totaal ongeschikt hiervoor omdat deze een zeer zachte kern heeft. Van vlierenhout maakte men vroeger kapbuksen of proppenschieters en de z.g. vlierenfuitje (fluitje van een cent). Ik vermoed dat men hier het hout van de palm of buxus bedoeld.

  • Enkie

    Nou Adreas volgens mij kan vlierbes bij ons noemen ze dit (Vledder) niet gebruikt worden

    voor wat dan ook in op of aan een molen of molenonderdeel.Het hout is namelijk hol van struktuur (buisvormig).

    Enkie

  • Aad Schouten

    Helemaal mee eens het hout is hol en zeker niet hard genoeg ,nooit van gehoord dat dit er voor gebuikt is.

    vr gr Aad

  • sadeler

    Volgens mij zijn het zelfs geen bomen maar eerder struiken

  • Aad Schouten

    Idd ,en deze struiken kwamen in het verleden nog al eens voor bij watermolens zo in de bovenkant om de wind op de molenwerft een beetje te breken , zonder de echte windvang te hinderen.

    en men maakte natuurlijk van de bessen de vlierbessen sap van.

    hier at men dat door de biest, zelf vind ik dit niets want het bederft de echte smaak van de biest.

  • Andreas de Vos

    Heren reageerders,

    Ik ben het volslagen met jullie eens, dat had ik al geprobeerd aan te geven in mijn eerste bericht. Overigens is de stam (zeg maar die halve meter vanuit de wortels boven de grond) wel massief zodra een vlierstruik enige volwassenheid kan behalen, ik heb er zelf een stuk of 4-5 om gezaagd langs de sloot op de trambaan. Die stonden vreselijk in de weg als de loonwerker er met de trekker en graafmachine langs moest om de sloot schoon te maken voor de schouw.

    Ik heb dat over die “kwaliteit” van dit hout ook wel tegen die bezoeker gezegd hoor, maar wilde toch even op het prikbord vragen of er heel misschien toevallig ooit in een (ver) verleden iemand iets tegengekomen zou kunnen zijn dat op gebruik van dit hout voor deze toepassing heeft kunnen duiden. Ook al verwachtte ik absoluut van niet.

    Overigens, voor de besseneters onder ons: de vlierbes is licht giftig, het consumeren daarvan wordt aangeraden alleen in gekookte (jam o.i.d.) of gefermenteerde (voor de alcohol, vlierbessenlikeur) vorm te doen. Bessensap zal ook nog wel kunnen waarschijnlijk, zolang je er geen liters van nuttigt. Hoe giftig werd er overigens niet bij verteld (Landleven nr. 6 september 2010, blz. 32/33).

    Groetsels en bedankt,

    Andreas de Vos

  • bea tilanus

    Je kunt dus veel beter de vlierbessenbloesem voor drankjes of flensjes gebruiken. Die zijn wel heel lekker.

  • Jacob Dekker

    Dag Andreas,

    Misschien is het wel aardig te memoreren dat in het Houtvademecum Deel 1, Houtsoorten, uitgegeven door De Stichting Houtvoorlichtingsinstituut te Amsterdam i.s.m. Het Houtinstituut TNO te Delft het vlierbessenhout HELEMAAL NIIET VOORKOMT, wat wel aangeeft dat het weinig of niet voor iets bruikbaar is en al helemaal niet voor kammen/staven.

    Groet, jAAp

  • Rolf

    Vlierstruiken stonden vroeger vaak rondom boerderijen, volgens oud volksgeloof zou de vlier boze geesten weren.

    Ook schijnt de aanwezigheid van vlier blikseminslag te kunnen voorkomen, dus als je waarde hecht aan dergelijke volksgebruiken dan zou de vlier nog wel van enig nut kunnen zijn voor de molen.

    Meer info op :

    http://www.plantaardigheden.nl

    en dan verder zoeken bij ‘Vlier’ of ‘Sambucus nigra’.