Voer voor staartmolenverzamelaars.
STAARTMOLENTJES
De besproken staartmolentjes die op het schilderij van Ruisdael staat heb ik even in beeld gebracht.
Zeer waarschijlijk is het schilderij van van Ruisdael door hemzelf of door anderen regelmatig gekopieerd want de laaste afbeelding is aanzienlijk beter in details en veel frisser van kleur.
Hie heb ik ook 13 windmolens in aangegeven. De nummering van de windmolens laat ik nog even voor een verhaal op onze eigen website.
Door het ontbreken van perspectief in de molens rechts wordt het nog even worstelen met de herkenning van deze molens.
Ik werk met een landkaart van Haarlem die staat volgeprikt met ca 125 spelden van alle ooit in Haarlem geplaatste molens. Aan de hand van de vele panorama's en de positie van de Oude Bavo en andere torens kan ik vrij nauwkeurig de positie van de schilder of tekenaar bepalen. Hieruit blijkt dat het schilderij van Ruisdael is getekend of geschilderd ter hoogte van de Bloemendaalsweg met de splitsing van de Kleverlaan (Busken Huetlaan).
Op het terrein van de staartmolentjes liggen nu de spoorbanen van de spoorwegdriehoek IJmuiden- Leiden- Zandvoort-Haarlem.Op het terrein links achter de huizen graast nu een kudde Schotse Hooglanders.
Van Het Klooster resteert tegenwoordig alleen nog de Kloosterstraat thv de Cronjestraat in Haarlem-Noord, en de toren van de Kloosterkerk. Het staartmolentje was niet het enige maalwerktuig dat op de oever van het Spaarne stond. Ook de Ten Bruggekate Inventaris beschrijft diverse weidemolentjes langs de oever van Het Spaarne.Van de houtzaagmolen aan de overkant bezit de SMZK al jaren een schaalmodel dat gemaakt is aan de hand van een schilderij. Op deze plek staat tegenwoordig de houtloods van een grote bouwmaterialenhandel. (Sommige bedrijfsterreinen veranderen ook nooit.)
Of het staartmolentje, dat Spilman tekende, hetzelfde is als die op de kleurentekening van Het Klooster, betwijfel ik. Dan had hij ook de zaagmolen vlak aan de overkant moeten tekenen. Iets noordelijker kan deze ook gestaan hebben.
De kerktoren doet een beetje onduidelijk aan maar kan die van Spaarnwoude zijn. Dan is de molen links mogelijk De Slokop.
Maar dan dat onderschrift,
Jos van Schooten. (Ik woon maar 2400 meter verderop)