Rietdekken op model molen?

  • Rob Hoving

    Hallo.

    Ik weet dat dit voor dit soort zaken het verkeerde prikbord is, maar ik denk dat ik hier eerder mijn andwoord op mijn vraag vind.

    Sinds kort heb ik er weer een molentje bij. Het gaat om een model van de Skarrenmoune in Scharsterbrug (Friesland)

    Dit molentje is gemaakt door een oude aannemer, ivm met overlijden is het molentje niet afgemaakt. Via marktplaats heb ik de molen gekocht met het doel om verder te bouwen.Hij krijgt een vlucht van 3,20 meter.

    De grote Skarrenmoune is een rietgedekte moen. Op mijn molen zitten de rietlatten ook op de romp, dus het was de bedoeling van de bouwer om deze ook te gaan rietdekken.

    Is dit te doen op een klein molentje? Ik heb geen enkel idee hoe ik dit aan moet pakken. Heeft iemand tips?

    De 2e optie is om de rietlatjes te verwijderen en toch beschot er op te timmeren, en dan met dakleer te bedekken. Maar dat vind ik eigenlijk ook zonde.

    Voor de liefhebber foto's van het molentje zoals ik hem gekocht heb: Foto's model molen.

    En foto's van de verdere opbouw: Foto's opbouw model molen

    Ik ben benieuwd naar de reactie's over het rietdekken.

    Groetjes Rob Hoving.

  • Jacob Dekker

    Dag Rob,

    Jaren geleden heb ik op de Neckermolen bij Leo Witteman een vrij groot model van een met riet beklede binnenkruier gezien, waarbij het riet vervangen was door plukken cocosvezel, afkomstig van een uitgeplozen cocosmat. Die waren er stuk voor stuk opgeplakt. Het zag er prachtig uit.

    Zou je zoiets met echt riet proberen, dan valt het altijd tegen omdat het riet niet dezelfde schaal heeft als de molen zelf, m.a.w. de rietstengels zijn veel te dik voor zo'n klein molentje.

    Je zou Leo Witteman eens kunnen vragen om nadere details, alleen kan ik je niet (meer) voorzien van een e-mail- of ander adres van hem.

    Succes verder, jAAp

  • De malende molenaar

    Zal een hels karwei worden maar in de modelbouw wordt vaak haar van kwasten gebruikt als rietimitatie omdat dit wel de juiste verhouding heeft.

    Wat grovere varkensharen kwasten en later in model scheren met tondeuse…..8-)

    Wel een monnikenwerk hoor…. sukses!

  • jan van woezik

    Dag rob,

    je moet buntgras gebruiken dat groeit hier in de Peel bij de vleet.

    wij gebruiken het voor de rieten daken van kerststallen en ook voor het vlechten van bijenkorven.

    Een andere (plaatselijke) naam is pijpestrootje of (foutief) smelen.

    Het lijkt heel erg op riet maar de stengels zijn ongeveer een mm dik.

    groeten Jan

  • R.v.d.Aakster

    Nummer van Leo 0229-424558

  • Robert Van't Geloof

    Rob kijk eens op deze pagina daar kun je bestellen , http://www.hobby-en-modelbouw.nl/nl/dept_949.html

    Gr Robert en Suc6