Regionale Molendag Walcheren op zaterdag 3 september 2011

• Zeeuwsemolens

Aanstaande zaterdag 3 september 2011 vindt de jaarlijkse Regionale Molendag in Zeeland weer plaats. Dit jaar zullen de molenaars op Walcheren waar mogelijk hun deuren voor publiek openstellen en zullen de molens draaien / malen. Deze molendag wordt georganiseerd door vereniging de Zeeuwse Molen en het Gilde van Vrijwillige Molenaars afdeling Zeeland.

De Regionale Molendag is een uitgelezen mogelijkheid om deze bijzondere streek eens te bekijken. De openingstijden zijn van 10.00uur tot 16.00uur. De openingshandeling van de molendag zal plaatsvinden om 09.30 uur bij molen de Jonge Johannes te Serooskerke. Wethouder Jaap Melse van de gemeente Veere zal de vang van de molen lichten en zo de molendag openen.

Lijst van deelnemende molens

Persbericht

Kijk voor meer actuele zaken en nieuwtjes in Zeeland op het gebied van molens op Zeeuwsemolens.nl en of Zeeuwsemolens op twitter

• Michel Dellebeke

Naast de regionale molendag is het o.a. in Oost-Souburg Carolinemarkt (jaarmarkt) en in Gapinge dorpsfeest.

Misschien net het zetje om moeders ook mee te krijgen naar het altijd mooie Walcherse.

Tot zaterdag,

Michel

• Fisher

Hallo Michel,

Oostvlaanderen zal aanwezig zijn.

Groeten, Marc.

• P.J. Goedegebure

Vanwege het tekort aan vrijwillige molenaars in Zeeland:

Wie gaat er met “Ons Genoegen”,“De Hoop”(Middelburg),Domburg en Westkapelle draaien ??

Ik woon op steenworp afstand van “Ons Genoegen”,maar ik mag er niet mee draaien. (geen diploma).

Peter Jan.

• Zeeuwsemolens

Hallo Peter Jan,

Zoals het er nu naar uit ziet zijn alle draaivaardige molens aanstaande zaterdag bemand en zullen deze draaien/malen bij voldoende wind. Zo ook de door jou genoemde molens. Kunnen we jou aanstaande zaterdag nog op een van de molens begroeten?

Groeten Zeeuwsemolens

• Bart Hoofs

Het lijkt er op dat niet alleen in Westkapelle de duivenmelkers het enthousiasme in het draaien met de molen laat afnemen.

Dit weekend vernam ik dat Hostensmolen in Ruiselede (B.) ook een tijd stil stond omdat molenaar Marc Gelaude vanwege een duivenmelker niet altijd mocht draaien. Gelukkig is er nu een nieuwe maalder gevonden.

Westkapelle heeft toch nu een molenaar in de persoon van de heer Roelse?

Verder dacht ik dat Domburg een molenaar had maar oke de molen draait helaas bijzonder weinig.

Niet altijd is er een tekort aan molenaars soms kunnen enthousiaste nieuwe molenaars niet op een molen terecht omdat die bezet is en toch weinig draait. Ik denk zelfs dat momenteel de Zeeuwse molens nog nooit zo goed bemensd zijn geweest of vergis ik me?

• Marc Polderman

Draait de molen in Veere ook? Wie is hier de molenaar trouwens? Ik weet dat Johan Hoefkens er ook al een poosje mee draait.

We hopen op goed weer en veel wind!

• Marcel Stroo

Ik dacht dat die duivenmelkers betrekking hadden op de molen van Oost-Souburg…..

“De Noorman” in Westkapelle stond met Nationale Molendag stil, maar was wel open. Naar verluid zou het wiekenkruis, 25 jaar oud!, niet meer betrouwbaar zijn. Wie weet hier meer van?

Met vriendelijke groet,

Marcel Stroo

• Leo Middelkoop

De aantekening dat de roeden van De Noorman niet best meer zijn staat al geruime tijd in de database, maar of de molen om die reden niet meer draait of mag draaien…?

Er zijn molens die jaren doordraaien met niet geweldige roeden, terwijl andere na weinig meer dan een vermoeden stil worden gezet.

Als er zaken veranderd zijn wat betreft de personele bezetting van diverse molens, dan hoor ik die graag.

Groet,

Leo

• Zeeuwsemolens

Dag Marc,

De molen van Veere zal ook meedoen aanstaande zaterdag. Bas Verbiest zal met de Koe draaien.

Wij hopen ook op mooi weer (daar ziet het wel naar uit) en veel wind (dat lijkt minder te gaan lukken als we de voorspellingen mogen geloven). We zullen zien.

Tot zaterdag?

Zeeuwsemolens