Eén van de meest fascinerende verdwenen Groninger molens is de “Aurora” in Noordbroek. Gesloopt in september 1954, ik was toen nog een ukkie van 3½ jaar. Aangezien ik het dorp Noordbroek niet zo goe dken, vraag ik me af waar precies heeft deze mastodont heeft gestaan Het is mij opgevallen dat het rode molenfiguurtje op het kaartje in de verdwenen molendatabase nr. 32 precies staat op het historische café Het Wapen van Noordbroek. Ik heb veel oude foto's van de “Aurora” via het Groninger beeldbank gevonden en dat café staat er nergens bij. Op de onderstaande foto uit ca. 1910 - vanuit de stelling van de “Aurora” in noordwestelijke richting genomen - herken ik rechts op de achtergrond wel het nog bestaande “Huis met het Torentje” aan de Hoofdstraat. Een en ander heb ik gecontroleerd middels Google Streetview. Tot mijn schrik is er van de oude foto's vrijwel geen pand meer over gebleven zodat ik geen oriëntatiepunten heb. Op de foto staat op de voorgrond een deftig wit huis met een fraaie tuin. Volgens mij moet nu hier de Markt liggen. Gezien de afstand met het “Huis met het Torentje” moet de molen tussen de Markt en de Oosterstraat hebben gestaan, een kruispunt nooderlijker dan op het kaartje in de verdwenen molendatabase.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8P8GFJW4.jpg