Waar precies stond de "Aurora"?

  • Waterpezer

    Daar moet ik gelijk in geven, het verschil.

    Maar de reden waarom ik aanleiding tot eventuele update plaatsen op speelmolenprikbord gaf;

    Rob Hoving heeft 2 model molens, 1 van Zeldenrust te Westerwijtwerd en 1 van Stel's meuln in Harkstede.

    Beide molens zijn modelmolens waar 1 van binnen stond maar nu buiten is neer gezet.

    Het modelletje van Aurora zou wel binnen blijven staan, maar ik denk dat een model netzo goed een klein speelmolentje is voor de maker als voor het oog.

    Gr Jeffrey

  • Martin E. van Doornik

    Ik zet een molenmodel niet graag buiten, dan is de levensduur korter dan wanneer hij binnen staat. Anders moet ik weersbestendige materialen voor gebruiken. De baard van de Hilversumse molen “De Erfgooier” (ik heb een poos in Hilversum gewoond, vandaar) heb ik op de computer gemaakt, uitgeprint en op de houten baard geplakt, daar verfde ik vernis over, omdat inkjet niet vochtbestendig is. Een beetje niezen en er komen al vlekken op.

    Onderstaande foto heb ik in november 1995 in een voortuintje ergens in Goes (Zld.) gemaakt. Valt hij wel onder speelmolens? Ik vraag me af of dit molenmodel na 16 jaar nog bestaat.

    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KOQJ4KS4.jpg

  • Waterpezer

    Een speelmolen of tuin molen, goed het is maar net wat ermee gedaan wordt.

    Na mijn mening is een speelmolen pas een speelmolen als er iemand mee bezig is,

    Die er mee omgaat alsof het een echte molen is, er een vang op zit of zeiltjes voor de wieken zitten.

    Een inrichting is hierbij nog niet eens belangrijk, maar wel een leuk pluspuntje.

    Uiteraad doet vormgeving ook heel wat, het moet natuurlijk wel op een molen lijken, niet op een sprookjes molen.

    Je ziet soms de meest vreemde dingen in tuinen staan wat op een molen moet lijken.

    16 jaar zal de kleine op de foto niet halen zonder herstelbeurt.

    Nee hoor lekker binnenhouden de model als hij niet voor buiten bestemming gemaakt is/wordt.

    Gr jeffrey

  • Rob Hoving

    Ik zet Stels Meul'n, en mijn andere molens altijd onderdak in de hefst. Als het voorjaar weer aanbreekt, en er word weer mooi weer verwacht, gaan deze weer naar buiten.

    Zeldenrust staat wel altijd buiten. Deze molen met een vlucht van 4 meter is gebouwd met materiaal waar een grote molen ook mee gemaakt word.

    Groetjes Rob.

  • Martin E. van Doornik

    Hallo Jeffrey,

    Bedankt voor jouw toelichting waar de grenzen liggen tussen een speelmolen en een tuinmolen + kleine molenmodellen. Het is mij nu duidelijk geworden. De laatste twee vallen dus buiten de boot bij het speelmolenprikbord. Dus zoiets als de Oldambt bij de molenmakerij Molema of de Windlust in Brouwershaven. Begin jaren '80 heb ik al eens een grote speelmolen met stelling gezien tussen Alkmaar en St. Pancras (waar mijn broer woonde), in de buurt van een spoorwegovergang, een wip vermoed ik. Eric Zwijnenberg kent hem ook.

    Groeten van Martin

  • Andre Koopal

    Hoi Martin, ik denk dat je iets te zwaar tilt aan het woord speelmolen. Ik zie er zelf zeker ook ruimte om er over modelbouw van molens te praten.

    Groetjes,

    Andre

  • Waterpezer

    Nee, daar ligt een verwarring.

    Oldambt bij Molema is weer een kleine korenmolen, op 1/3e na gebouwd met een vlucht van 7,25.

    Door dat er een koppel stenen aanwezig is, en het molentje maalvaardig is, wordt het gezien als een kleine volwassen molen

    Zelfde geld voor Brouwershaven, dit betreft ook een kleine volwassen molen.

    Ook weidemolens vallen uiteraad niet onder de catagorie speelmolen.

    Speelmolens (zoals we ze op speelmolen prikpagina kennen) zijn gewoon molens met een vlucht tot een meter of 4.

    Hier onder bevinden zich verschillende soorten molentjes, welke op schaal nagebouwd kunnen zijn,

    kleine modellen, of zelf bedachte molens (geen schaalmodel), dat wel het uiterlijk van een echte molen hebben,

    en ook de functie op schaal nagebouwd kunnen hebben.

    Er is door Rob Hoving eens een stukje over speelmolens geschreven, hier is de link ernaar:

    Speelmolens en modelmolens

    Gr Jeffrey

    die alweer de kriebels krijgt om lekker te knutselen aan zijn nieuwe modelmolentje

  • Leen Boshuizen

    Enige jaren geleden maakte ik een model van de snuiftabakwipstellingmolen die stond in Rotterdam-Kralingen,afgebroken ik geloof 1925. Het lukt niet om een foto te plaatsen

  • Leen Boshuizen

    http:w

    ww.mijnalbum.http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQVZMNGI-D.jpgnl/Foto-XQVZMNGI-D.jpg

    Dit is het model van de snuiftabak-wipstellingmolen Rotterdam-Kralingen

  • Martin E. van Doornik

    Hallo Leen Boshuizen,

    Bedoel je hiermee “De Meerkoet” zoals op de onderstaande foto?

    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UOOKWYEK.jpg