Molenmaker David van Dijk

  • Rob Pols

    Op deze site wordt ook De Verwachting in/op Tholen genoemd!

    Dirk David van Dijk

  • Jesse in 't Veld

    1. Windlust te Achthuizen

    2. De Hoop te Ouddorp

    3. De Zwaan te Ouddorp

    4. De Eerstelling te Hoofddorp

    5. Landzigt te Zuid-Beijerland

    6. Simonia te Piershil

    7. Windlust te Westmaas

    8. Bernisse molen te Geervliet

    9. De vier winden te Sint-Annaland

    10. De Hoop te Oud-Alblas

    11. Korenlust te Stellendam

    12. De Vrede te Oud-Beijerland (Verdwenen)

    13. De Noord te Rotterdam Oostplein (Waarschijnlijk verhoging)

    14. De Hoop te Zierikzee

    15. De Arend te Zuidland

    16. De Eendracht te Dirksland (Heb ik denk ik over het hoofd gezien)

    17. De Verwachting te Tholen

    18. De Nieuwe Molen/ De Graanhalm te Poortvliet (Restant)

    19. Landzicht te Numansdorp (Restant)

    20. Korenmolen te Hoogvliet (Verdwenen)

    21. Windlust te Wateringen?????

    Wie weet de volgende 19…??

    Gr. Jesse

  • Patrick Braak

    Allen,

    als Dirk van Dijk als molenmaker/molenaar van de Eersteling optrad, is waarschijnlijk molen Zeelust te Katwijk aan Zee ook van zijn hand. In een gedichtje wat ik destijds van Dick Prins te zien kreeg, werd verteld dat de Eersteling eerst als Zeelust te Katwijk stond. (nabij het mallegat). Ik weet verder weinig van deze katwijkse molen, behalve dat dit niet de Geregtigheid zou zijn.

    Wellicht dus nog meer molens op zijn conto…

    Groet,

    Patrick Braak

  • Jesse in 't Veld

    Op de molendatabase staat te lezen dat molenaar J. Zoeter, korenmolenaar uit Oud-Beijerland, een stuk grond in Katwijk had gepacht om daarop een korenmolen te stichten. Later gaat dit erfpacht over naar Dirk David van Dijk. Een jaar later verzoekt hij om een korenmolen in Hoofddorp te stichten. Waarschijnlijk is de molen in Katwijk nooit gebouwd, maar zijn de al gereed gekomen onderdelen gebruikt voor de Eerstelling.

    Tijdens zijn eerste jaar molenaarsschap op de Eerstelling heeft hij zijn vakmanschap nog één maal bewezen met de bouw van de Landzigt in Zuid-Beijerland.

    Gr. Jesse

  • Lolke Rang

    De Eersteling heeft op de begane grond een klein venstertje op het zuidwesten. Is dat een (zuid-Zuidhollands) streekkenmerk of een ‘Van Dijk-kenmerk’?

  • Jesse in 't Veld

    Ik denk een “Van-Dijk- kenmerk”.

    Veel van zijn grondzeilers hadden een klein raampje op de maalvloer. Enkele stellingmolens hadden dit ook, alleen dan wel op de stellingzolder.

    Gr. Jesse

  • Rob Pols

    Zou de grondzeiler in Nieuwerkerk op Schouwen-Duiveland in Zeeland ook gebouwd kunnen zijn door Van Dijk? Gezien het bouwjaar (1844) zou het zomaar kunnen. Ook is er een klein venstertje op de begane grond.

  • Robert Van't Geloof

    Daar zeg je wat Rob ik vermoed ook wel gezien het raampje de bouw en bouwjaar dat Dirk David Van Dijk ook deze molen heeft gebouwd. Groeten Robert

  • Jesse in 't Veld

    Ik mis op Nieuwerkerk de getande rand in het metselwerk onder de kuip. De vorm van de romp doet absoluut niet Van Dijks aan, dus ga er maar vanuit dat deze niet door Dirk is gebouwd.

    Overigens zijn er genoeg molens met vensters op de maalzolder/vloer die niet door Dirk gebouwd zijn, dus een écht kenmerk is het niet.

    Gr. Jesse

  • Lolke Rang

    Jesse, ik bedoelde niet in het algemeen een of meer vensters op de maalzolder (begane grond of stellingzolder): ik bedoelde specifiek één klein raampje, specifiek op het zuidwesten, duidelijk alleen bedoeld om tijdens het werk van binnen uit zo af en toe een blik op de weersontwikkelingen te kunnen werpen.