Bewegende stellingmolen

  • Piet Lodder

    Molenvrienden,

    In het kader van de Hoeksche Waardse Molendag a.s. zaterdag zijn collega Tom Blaak en ik aangesteld als molenaars ad interim op de stellingmolen ‘t Vliegend Hert te ’s-Gravendeel. Het betreft de hoogste stenen molen in de waard, gevestigd op een dijk en onlangs gerestaureerd.

    Gisteren draaide de molen rustig met zo'n 40 endjes maar omdat de wind nogal vlagerig was ging het wel eens wat harder. Op die momenten voel je zittend op de maalzolder de romp behoorlijk bewegen. Ik wil niet zeggen dat het de turbulentie van een vliegtuig benaderd, maar erg lekker vond ik het niet.

    Nu heeft de molen als ik het goed heb de laatste 50 jaar niet meer gedraaid, dus doen we even rustig aan met draaien maar iets meer snelheid vind ik toch wel leuker.

    Van belang is natuurlijk op welke grondsoort de molen is gebouwd en in de waard is de grond nogal zacht.

    Mijn vraag aan met name stellingmolenaars is of het voor dit type molen gebruikelijk dat de romp zo goed voelbaar beweegt.

    Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

    Piet Lodder

  • meelmuis

    Hallo Piet,

    Mijn lage stellingmolen in Maasdam heeft hetzelfde probleem, die wiegde als die stond te draaien vanaf zo'n 50 enden. Als er gemalen werd schommelde de molen gewoon met als gevolg scheurvorming in de muren.

    De ‘s-Gravendeelse molen is gefundeerd in een veenachtig gebied ( FF stiekem in mijn bureaula gekeken: de vaste grond onder naburige gebouwen zit omgerekend zo’n 25 meter onder de kruin van de Molendijk ter plaatse), of de molen onderheid is weet ik niet . De oud-molenaar Gerrit Dam (de laatste die er eind jaren veertig van de vorige eeuw nog mee gemalen heeft) heeft het nooit gehad over het wiegen van de molen, wel was hij er zich van bewust dat de molen goed scheef stond, hetgeen zich vertaalde in mechanische problemen in de molen.

  • Ruben 4-Gever

    Binnenkort maar muizenvallen zetten in die lage stellingmolen te Maasdam..

    Groeten,

    Ruben

  • Charles Stokman

    De oud-molenaar Gerrit Dam (de laatste die er eind jaren veertig van de vorige eeuw nog mee gemalen heeft) heeft het nooit gehad over het wiegen van de molen, wel was hij er zich van bewust dat de molen goed scheef stond

    Resultaten uit het verleden…. enz.

    Kan heel goed zijn dat genoemde problemen pas later zijn gekomen, bijvoorbeeld wijziging grondwaterstand.

    Dat de molen al scheefstond wijst op een funderingsprobleem en dat is geen nieuws bij oudere bouwwerken.

    Mij dunkt dat daar de oorzaak ligt van onstandvastigheid v.d. molen tijdens het malen. Dan komen er meer -en andere- krachten vrij welke er niet zijn tijdens stilstand.

  • Tom Blaak

    Dat Korenmolen t Vliegend Hert scheef staat is goed te merken. In de koperen goot rond de stelling blijft op 1 punt water staan waaraan je kunt merken dat hij iets van de dijk is gezakt. Dit heeft soms ook vervelende gevolgen voor de bijgebouwen van de molen, daar het soms over de goot heen komt en er geen afvoer aanwezig is op dat punt. Het water klettert dan op het dak van het bijgebouw en geeft soms lekkage in de ruimte waar de Hamermolen heeft gestaan.

    Oud eigenaar Cees Van Heesen, welke de bijgebouwen van de molen nog gebruikt voor opslag van de veevoederhandel van zijn zoon heeft hiertoe emmers neergezet om water op te vangen.

    De molen en dorpsbewoners weten niet wat hen overkomt nu de molen draait……. dit hebben complete generaties nog nooit gezien….. Dat het Vliegend Hert mee kan doen aan de Molendag is met name te danken aan de organisatie van de Rabo Hoekse Waardse Molendag en eigenaar HW Wonen. In de afgelopen weken is verder door verschillende partijen hard gewerkt om de molen voor publiek toegankelijk te maken, al is de ruimte wel vrij beperkt omdat de helft van de molenruimte wordt ingenomen door silo's.

    Ik heb er in ieder geval zin in en vind het erg leuk om de afgelopen weken op de maandagen en komende zaterdag actief te mogen zijn op deze fraaie molen.

    Groeten

    De Kersenmulder die ook even Hertenmulder is

  • Dorpsmulder

    Beste Piet,

    Mijn molen de Windlust te Wateringen is ook een hoge stellingmolen.

    Hij beweegt ook en soms staat hij te schudden als hij stevig doorloopt.

    Ik weet niet beter of het is altijd zo geweest.

    Groeten,

    De Dorpsmulder.

  • Rob Simons

    De molen in Willemstad schudt ook onder het draaien. Zelf heb ik het bij mij op de molen ook wel eens gevoeld. Hou, als de molen staat te malen, je handen maar eens tegen de muur, dan voel je wel hoe veel trillingen er door zo'n molen gaan. Dat kun je hier ook goed merken aan het (loszittende) voegwerk dat er uit valt als de molen stevig draait/maalt.

  • Dennis Bommeljé

    Hoi Piet,

    Toen Willem Roose net beroepsmatig begonnen was in Gouda, heb ik hier regelmatig in de vakanties met de Roode Leeuw gemalen. Het kwam wel eens voor als de molen lekker doorliep, die zo bewoog dat de stapels met (papieren) zakken omvielen op de maalzolder. Willem heeft later ook nog wel eens een schietlood opgehangen op de maalzolder en dit sloeg ook aardig uit. Dit zal door de slechte grondslag en de vorm van de fundering wel gekomen zijn. Ik meen dat er over de fundering Roode Leeuw wel eens gezegd is, dat deze te vergelijken is met een paraplu die op zijn punt staat…

    Op de Hoop in Middelburg voel je de romp ook wel bewegen wanneer die goed doorloopt, maar dat is aanzienlijk minder dan de Roode Leeuw.

    Groet Dennis

  • Aad Schouten

    Hallo Piet,

    Als ik het goed hebt heeft deze molen dekkers gehad ,wat zal dat een enden gemaakt hebben .

    je moet wel begrijpen dat wij tegenwoordig alles voelen ,want het grote verschil met vroeger is dan men aan het werk was en niet de tijd had om te voelen….. , maar als je nog eens in de gelegenheid bent ,raad ik je aan om eens in schiedam op een mooie winderige dag te gaan kijken en op bv de vrijheid als tie in volbedrijf is te gaan voelen.

    weet zeker dat je er dan geheel anders tegen aan kijkt, echt een aanrader.

    O ja hoe heet die molen ook al weer ,hij mag toch zijn naam wel eer aan doen……

    vr gr vanuit een zogaande nijdig lopend orgel waar de kamervloer ook zich laat voelen……

  • Peter van Kuik

    De Wielewaal wil ook wel behoorlijk schudden als je boven de 60 enden komt, vooral als de rivier hoog staat en de grond dus nat is