Hoi,
Ik weet het, het is een MOLENprikbord, maar veel mensen vinden de diverse technieken van ‘hoe iets gemaakt werd’ toch ook wel interessant. Voor een nieuw te maken replica van een stortkar uit Baak hebben we een bestaande wagenas ingekort en door ‘wellen’ weer met elkaar verbonden. Wellen is de oude techniek van staal aan elkaar zetten. Ik heb daar een filmpje over in elkaar gezet. Wellen komt niet zo heel veel meer voor, en als het voorkomt dan meestal in messen en andere siervoorwerpen. Men heeft het dan over damast staal. Maar deze keer hebben we dus een echt groot werkstuk geweld. In schat dat de as zo'n 40 kilo weegt.
Eerst hebben we geprobeerd de as in onze smederij in Arnhem. Daar hebben we helaas maar één smeedvuur en dat was onvoldoende om deze enorme hompen metaal op ‘welhitte’ te brengen. Vandaar dat we zijn uitgeweken naar de smederij aan de voet van de molen in Harderwijk. Reinier is daar de meester en kijk maar eens wát voor meester.
Het team van smeden is tamelijk toevallig bijeengekomen en in deze samenstelling hadden ze nog nooit met elkaar gewerkt. Als je kritisch kijkt zie je ook wel wat misverstanden her en der. Maar over het geheel bekeken ging de samenwerking toch wel goed en is het resultaat ook in orde. Wat misschien niet helemaal overkomt is hoe spánnend een dergelijke actie is.
Maar als je dus een onderdeel in je molen ziet dat ‘geweld’ is dan kun je daar nu een beetje beeld bij hebben van hoe dat ongeveer in z'n werk gaat.Het was echt heel erg leuk om te doen (en vermoeiend ook). De hele actie zal een uurtje of 3 gekost hebben.
Met hartelijke groet,
Mark den Boer