Herstel molen Rembrandt Kilder

• Bart Hoofs

Op de site van Van Reeuwijk bouwmeester lezen we dat deze onttakelde romp weer hersteld wordt. Het werk is na inschrijving gegund aan molenmakerij Gebr. Coppes uit Bergharen.

https://www.facebook.com/VanReeuwijkBouwmeester/timeline?filter=3

Het aantal crepeergevallen onder de molens lijkt door het aanpakken van tal van vervallen molens af te nemen?

• Mario Collombon

Die laatste vraag is een schot voor open doel Bart…

Wel mooi dat crepeergevallen zoals bijvoorbeeld ook De Volksvriend in Gemert nu eindelijk eens aangepakt worden.

• Martin E. van Doornik

En dan de Hertogin van Brabant in Drunen nog 8-)

• Leo Middelkoop

Hoed u voor ronde stenen beltmolens! Zijn zij eenmaal buiten bedrijf, dan worden het kostenposten!

Zonder gekheid: is toeval logisch of heb ik hier een punt?

De Hellemolen in Reek is in deze discussie niet eens genoemd…..

Groet,

Leo

• Bart Hoofs

Kijk hier maar eens Martin: https://www.facebook.com/MolenstichtingNB

• Lolke Rang

Even recapituleren, we hebben wat betreft restauraties van chronische krepeergevallen (dus buiten de completeringen van ‘echte’ rompen) nu in definitieve voorbereiding of in uitvoering:

Groningen: Garrelsweer, Kloostermolen

Friesland: Dokkum, De Mearmin

Gelderland: Kilder, Rembrandt

Noord-Holland: Bergen, Damlander

Zuid-Holland: Nieuw-Lekkerland, De Regt

Zuid-Holland: Alblasserdam, Souburger

Zuid-Holland: Mijnsheerenland, De Goede Hoop

Zeeland: Gapinge

Noord-Brabant: Mill

Noord-Brabant: Gemert, De Volksvriend

Blijven vooral over (waarbij ik molens die nu wel definitief in de categorie ‘romp’ zijn beland niet meereken):

Noord-Holland: Egmond a.d. Hoef

Zeeland: Sint-Maartensdijk, De Hoop

Noord-Brabant: Reek

Noord-Brabant: Drunen

Noord-Brabant: Mierlo, De Ellenaar

Misschien zie ik in een van beide of beide categorieën een of meer molens over het hoofd; dan gaarne aanvulling. Maar wel alleen echte krepeergevallen.

• Leo Middelkoop

Sorry, aan Mill (what's in a name?) niet eens gedacht. Wat is er toch mis met ronde stenen beltkorenmolens?

Daarbij al helemaal niet gedacht aan De Ellenaar te Mierlo. Ook een beltkorenmolen, of wat daarvoor door moet gaan. Sorry, maar die beschouw ik als afgeschreven. Die is er in de huidige situatie beter aan toe dan hij 40 jaar lang was. Ik zal er geen traan om laten als dat zo blijft.

Win much, lose some.

In dit verband: als je ons huidig molenbestand vergelijkt met dat van ca. 1956, dan helpt ook drie keer in je arm knijpen niet. In provincies als Overijssel is het verschil dermate groot, dat niemand dit ooit had kunnen voorspellen. De realiteit heeft de wens volkomen ingehaald, geloof het of niet.

Hier zit een proefschriftje in. “Molenbeleid sinds de oprichting van De Hollandsche Molen. Een studie voorbij droom en daad”.

Lolke: zullen wij dat samen schrijven?

Groet,

Leo

• Peter van Kuik

Ik denk juist het omgekeerde, de ronde stenen beltmolens zijn relatief onderhoudsarm waardoor er meer van in particulier bezit zijn gebleven waardoor ze in de tijd van de grote restauraties zijn overgeslagen. Zou wel helpen als de database ze niet als verdwenen molens zou beschouwen omdat de roeden er naast liggen. Dat doet gelukkig zelfs de RCE niet.

• Peter de Vries

Mooi Lijstje, wordt steeds kleiner, zoals al eerder is opgemerkt…

Volgens mij wordt er al aan De Graanhalm in Gapinge gewerkt, dus die kan naar het bovenste lijstje: Gapinge

Ik dacht aan de volgende (overgebleven) molens die min of meer vallen onder jouw definite ‘krepeergevallen’:

Drenthe: Zuidwolde De Vlijt

Drenthe: Schoonoord (kap ligt er nog naast)

Noord Holland: Egmond a/d Hoef

Zuid Holland: Werkendam Polder Johannisseland

Watermolens:

Gelderland: Winterswijk Den Helder (restauratie plan)

Groet,

Peter

• Leo Middelkoop

Die definitie heb ik van De Hollandsche Molen: een molen die voor langere tijd zonder roeden (of meer) komt te staan, zónder uitzicht op spoedig herstel, dient van de lijst van actieve molens te worden afgevoerd.

Wat er dan in Zuidwolde (Dr.) is misgegaan, weet ik ook niet. Ooit, ca. 20 jaar geleden, bezocht ik die molen en maakte een leuk praatje met molenaar Wassens. Inmiddels is de zoon eigenaar en die weet kennelijk niet wat hij ermee aan moet. Onbegrijpelijk dat iemand dan een molen kan (laten) onttakelen!

Groet,

Leo