spelt gezonder dan tarwe?

• Kersenmulder

In mijn molen in Rijsoord verkopen we uitsluitend volkorentarwemeel. Nu is er de laatste tijd ook groeiende vraag naar speltmeel omdat het gezonder zou zijn. Nu heb ik daar mijn twijfels bij en vermoed dat we te maken hebben met een ware hype. Dus mijn vraag aan jullie is spelt gezonder dan tarwe? Ik ben benieuwd naar de reacties van de maaldeskundigen op t prikbord. Groeten Tom Blaak, Hobby-molenaar van de Rijsoordse Molen

• flourpower1980

Spelt en tarwe hebben andere voedingswaarden, de gluten zijn iets anders van structuur en bij sommige mensen met tarwegluten intolerantie wel te verteren..

Energiewaarde en koolhydraten liggen iets hoger bij spelt, en sommigen “zeggen” dat het beter is voor de suikerspiegel.

Als je voor een variant van tarwe wilt gaan die méér verschilt dan koos ik voor amaranth of kamut ..

“gezonder” is dan ook veel gezegd, het is vooral gezonder om brood met choco te eten dan choco met brood… ook geen lezers van “Broodbuik” toevallig? ;-)

• Martin E. van Doornik

Dit was zojuist op het NOS-journaal van 18.00 uur: http://nos.nl/video/639815-mogelijk-tekort-aan-speltbrood.html

• flourpower1980

“mogelijk tekort…” ? 8-)

• vluchtje

Hoi Tom

Een aantal jaar geleden zijn we met een stel Brabantse molenaars op bezoek gegaan bij Limburgse speltboeren en pellers. Het was toen al een hele tijd warm en uitermate droog geweest. De tarwe hing overal slap op de velden, maar de spelt stond nog fris en groen fier rechtop.

Tarwe wordt al lang gekweekt voor consumptiedoeleinden, en is in al die jaren steeds verder veredeld. Spelt is pas sinds kort (weer) populair, en daardoor meer een ‘oer’-graan; er is minder aan geknutseld.

Of dat betekent dat het gezonder is, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat we steeds meer blootstaan aan allerlei zake zoals luchtvervuiling, die een aanslag op ons plegen. Volgens mij is dat een van de oorzaken van allergieen.

Of tarwe bijdraagt aan het ontwikkelen van een glutenallergie, weet ik niet (in spelt zitten ook gluten), maar voor mijn gevoel kan het geen kwaad tarwe af te wisselen met andere granen. Flourpower noemt er al een paar. Ik vind teff ook nog een leuke.

groet van Vluchtje