oproep aan alle zuid-hollandse molenaars

• bzinkweg@hotmail.com

Zojuist heb ik onderstaande imeelbericht ontvangen. De fractie van de SP in Provinciale Staten van Zuid-Holland vraagt aan alle Zuid-Hollandse molenaars een enquête in te vullen over het afzwakken van de regels oor de windvang van molens in stedelijk gebied. Wat de SP-fractie in de Staten voor elkaar kan krijgen weet ik niet. Wel weet ik dat in het verleden Statenlid Sjoerd Veerman van het CDA regelmatig suksessen wist te boeken. Daarom is het naar mijn overtuiging van het grootste belang de voorgenomen aantasting tegen te houden.

Daarom roep ik alle Zuid-Hollandse molenaars met een molen in stedelijk gebied op de enquête in te vullen.

Barend Zinkweg, molenaar van de Pendrechtse Molen in Barendrecht.

Het imeelbericht luidt als volgt:

"Geachte molenaar,

Binnenkort ontvangt u per post onze enquête over het molenbeleid in Zuid-Holland.

Aanleiding hiervoor is het voornemen van het provinciebestuur om de regels rond de molenbiotoop in stedelijk gebied aan te passen. Daarnaast willen we met deze enquête bredere informatie verzamelen over het provinciaal molenbeleid.

De enquête telt maximaal 10 vragen. Sommige vragen zijn voor alle soorten molens. Andere vragen zijn alleen voor molens in stedelijk gebied en/of maalvaardige poldermolens.

Naast retourneren per post is het ook mogelijk om de enquête digitaal in te vullen. Dit kan via onderstaande link:

https://www.surveymonkey.com/s/G6TWCMF

Wij danken u bij voorbaat hartelijk voor uw medewerking. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u mailen naar: zuidholland@sp.nl

Met vriendelijke groet,

Bart Vermeulen

voorzitter SP-Statenfractie Zuid-Holland en woordvoerder Erfgoed"

• flourpower1980

Vooral vraag 3 en 4 .. en het antwoord daarop zou moeten zijn: “Ja, en als de bescherming slechter wordt door méér uitzonderingen en/of toelatingen zijn deze vragen over 25 jaar niet meer van toepassing”

• Justin van den Heuvel

Ik heb deze mail (nog) niet ontvangen. Misschien ben ik nog te ‘vers’?

Gewoon maar brutaal zijn en invullen?

• Jaap Tiedema

6 van de 10 vragen hebben weinig tot geen betrekking op molenbiotoop.

• bzinkweg@hotmail.com

Justin, als je een Zuid-Hollandse molen bemaalt dan zou ik 'm vooral invullen. Daarom heb ik dit bericht ook op het prikbord geplaatst om de hoeveelheid reakties zo groot mogelijk te maken.

• Andre Koopal

Het is ook een enquête over molenbeleid :-) De mogelijke verandering van biotoopregels is alleen maar de aanleiding. En ik zie de relevantie van de vragen wel.

Groetjes,

André

• Oane Visser

Het lijkt mij dat de Provinciale Staten van Zuid-Holland willen weten of er (tenminste) vanuit de molenwereld in Zuid-Holland zoveel protesten tegen het belemmeren van de windvang komen dat die niet genegeerd kunnen worden, of dat ze die wel naast zich neer kunnen leggen. Alle vragen hebben daarom alles, direct of indirect, met de biotoop en dan met name de windbelemmering c.q. windvang rond en / of van de molens, te maken.

Voorbeeld: een meerdere windbelemmering dan op dit moment bij een poldermolen die maar eens in de vijf jaar voor het mee bemalen van een polder wordt ingezet zal voor de Provinciale Staten lang zo zwaar niet (gaan) wegen dan voor een molen die een paar keer in een winter ingezet wordt. Voor de andere soorten van molens geldt in grote lijnen hetzelfde. Anders gezegd: bij een molen waar het kruis alleen maar loos rond gaat zal een grotere windbelemmering dan nu veel eerder door de Provinciale Staten van Zuid-Holland geaccepteerd worden dan bij een molen die vrij geregeld zijn werk (nog) doet. Als ik die vragenlijst zo bekijk lijkt mij namelijk dat dit het addertje in het gras is!

• Arie Ruiter

Ik moet Oane Visser hierin gelijk geven.

Nu speelt dit in de provincie Zuid-Holland, straks gaan de andere provincies volgen.

Als men deze plannen doorzet en men er niet voor waakt om deze plannen tegen te gaan, zullen meerdere molens in de situatie komen waarin molen De Otter in Amsterdam nu verkeerd.

Vr. groet,

Arie Ruiter.

• Bram

Een goede oproep van Barend. Wanneer hier massaal op wordt gereageerd zou dat een duidelijk signaal zijn. Geen verslechtering van het beleid.

Groeten Bram