Hoe zet je een molen weg met alleen zelfzwichting op de binnenroe?
Roe met zelfzwichting altijd verticaal, ook wanneer de zelfzwichting op de buitenroe zit.
Kleppen open en altijd beschermen tegen dichtslaan, dus haken aan de trekstang en/of bij een doorboorde as de trekstang achter de pen van de as blokkeren.
De molen altijd wegzetten met het kruis naar een westelijke richting, ook in de winter bij een wind uit het oosten; zoals je weet wordt een periode van oostenwind gewoonlijk verdreven met een front uit het westen. Dit gebeurt in de praktijk wanneer je elders bent en niet bij de molen.
Verder zoals je een molen zonder zelfzwichting wegzet; hou er wel rekening mee dat je de molen net even veiliger wegzet dan met zeilroeden, de windvang is groter;
vang, vangbalk enz. zijn altijd geconstrueerd op zeilroeden en nooit op zelfzwichting.
Piet
Nou ik draai zelf met regelmaat op een molen met zelfzwichting op 1 roe, de binnenroe.
De binnenroe staat in de regel wel vaak onder al wisselen we wel de enden af, omdat zo als de wind van Zijs komt de wind er ook geen vat op het.
De buitenroe staat ook wel is onder, met name als er sneeuw voorspelt word, dan blijft de sneeuw niet op de kleppen zitten.
De molen terugkruien naar het westen is belachelijk, het wiekenkruis staat gewoon op de desbetreffende heersende windrichting, moet ik er wel bij zeggen dat de molen. 2 a 3 keer per week draaid. Bij langer periode van niet draaien zou ik hem wel op een westelijke richting zetten, maar dat doe je ook als er geen zelfzwichting op zit.
Verder gaan na het draaien wel de borghaken op de kleppen, zodat bij wind vanachter ze niet dicht kunnen.
Gr Marijn
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?