Moederdag

• jan van woezik

Ik hoor het heel vaak: hoe kunnen ze nu de nationale molendag samen laten vallen met moederdag.

Ik hoor het ook van heel veel vrouwen van collega vrijwillig molenaars: met moederdag is er hij er nooit.

Vroeger zeiden we tegen elkaar moederdag is een stom commercieel feestje en daarmee was de discussie gesloten.

Maar de tijden zijn veranderd. Moederdag is voor de meeste mensen een echte familiedag geworden. Veel minder om de commercie als wel om het samenzijn.

Daarom wil ik voorstellen de natinale molendag een week naar voren of naar achteren te verschuiven. Dat kan nooit moeilijk zijn. Zo vast zit die datum niet in het geheugen. Het is geen sinterklaas, kerstmis (of moederdag.)

Ik denk dat we er heel veel mensen een groot plezier mee doen.

De moeders en kinderen die de vader-molenaars toch al zo vaak in het weekend missen, maar ook de bezoekers die nu wegblijven vanwege de moederdag

Groet Jan

• Jan Selten

Mee eens snel een andere datum.

Gr,Jan S

• Andre Koopal

Tot een paar jaar terug was molendag alleen op zaterdag, dus volgens mij kan het probleem nooit al 40 jaar spelen. Volgens mij was vroeger molendag bewust de zaterdag voor moederdag, dus zelfs de ‘zaterdag voor de tweede zondag’ met het idee dat mensen op molendag nog een zakje meel o.i.d. voor moeder konden kopen :-)

Persoonlijk zit ik er niet zo mee, en de tweede zaterdag in mei zit er op zich best wel al lang in.

Groetjes,

André

• Charles Stokman

De allereerste Nationale Molendag was in het najaar; september 1973 als ik het juist zeg.

Nadien vond men het beter om de molendag in het voorjaar te houden, tezamen met de Landelijke Fietsdag.

De Landelijke Fietsdag heeft t/m 2005 bestaan en de Nationale Molendag is verruimd met de toevoeging van historische gemalen.

Men heeft er zelfs een heel weekend van gemaakt. Gelukkig zonder verplichtingen.

Inderdaad vind ik mijn familie (in dit geval dus Moederdag) belangrijker dan hobby-activiteiten.

Een andere datum zou nogal wat voeten in de aarde hebben, zeker als je de combi met gemalen in stand wil houden.

Een week eerder is niet handig, want dan zit al snel in de periode van 4 en 5 mei…

• ezwb

@Charles: De eerste Nationale Molendag was niet in september maar op 6 oktober. 1973.

Het probleem dat het op molenzondag ook Moederdag is, is niet groot.

1. In grote delen van het land mag helemaal niet op zondag worden gedraaid

2. Waar dat wel mag beperken veel molenaars het molenweekend toch tot 1 dag, alleen de zaterdag

3. In 14% van de gevallen (als 1 mei op een zondag valt) is er ook niets aan de hand, dan is het molenweekend op 14/15 mei terwijl Moederdag op de 8e is)

4. Er zijn gezinnen die juist op Moederdag niet de hele dag thuis willen zitten en een uitje naar een molen leuk vinden.

Verplaatsing naar de eerste zaterdag in mei geeft veel grotere problemen: grote kans (43% !) dat een dan de twee molendagen (of allebei) op 4 en/ of 5 mei valt.

Verplaatsing naar derde zaterdag in mei maakt de kans groot dat het molenweekend samenvalt met Pinksteren en pinkstervakantie. Dat is ook onpraktisch.

De kans dat onze huidige tweede zaterdag in mei samenvalt met het Pinksterweekend is in principe mogelijk, maar buitengewoon klein. Tot 2030 komt dat in ieder geval niet voor.

Conclusie: Molendag gewoon houden op 2e zaterdag in mei, met de zondag erbij voor wie dat willen (en mogen).

Eric

• Justin van den Heuvel

Het is toch nóg een stom commercieel feestje? Hoera! Nog een fles badschuim…

• Michiel van der Leeuw

Bij ons in de biblebelt is dit geen enkel probleem. Zondagsrust he?

• Peter van Kuik

Ik vind het samenvallen met moederdag geen goede combinatie. Zowel voor de molenaars zelf als het potentiele bezoek is er op de zaterdag de stress van het kopen van bloemen en giften en op de zondag het ontbijt op bed en bezoekjes. Nu in veel gemeenten de supermarkten en bouwmarkten open zijn op zondag zullen er ook wel steeds meer molens op zondag gaan draaien. Mijn ervaring is dat er op zondag meer bezoek komt dan op zaterdag, zowel op molendag als op “gewone” weekenden.

De molendagen zouden wat mij betreft naar het 3de weekend van april mogen of naar het eerste weekend van oktober.

• Mario Collombon

Wat is eigenlijk het probleem? De zaterdag is er toch ook nog steeds als Molendag? Als je op zondag de hele dag bij moeder op bezoek wil dat stel je die dag je molen toch niet open? Het is een vrije keuze.

Ik heb gisteren de molen ook open gehad en verschillende gezinnen op bezoek gehad. Niet iedereen gaat/wil op zo`n dag thuiszitten, er zijn ook genoeg mensen die er op zo`n dag juist wel op uit gaan. Zelf ben ik gewoon wat eerder van de molen weggegaan en nog bij ons thuis op bezoek geweest.

• Martin E. van Doornik

Voor mij geen probleem, mijn moeder is al in 1971 overleden. Zij was nog maar 41 jaar oud.