Gedraaid op Nationale Molendag

• Martin E. van Doornik

Molen Entreprise in Kolham heeft ook meegedaan met de Nationale Molendag 2014. De zondag daarop is de molen dicht, omdat ik op familiebezoek naar Blaricum ga, waar ik al lang niet ben geweest.

Bij het opstaan scheen te zon nog, maar niet voor lang. Om 9.40 uur arriveerde ik op mijn fiets bij de molen van Kolham en deed de deur van het slot en mijn fiets parkeerde ik binnen. Vorige week is de gehele molen al schoongeveegd.

Gekruid van WNW naar tussen Z en ZZO. Eerst gedraaid met alleen vier steekborden erin, met de vlaggetjeslijnen tussen de toppen gespannen. Niet lang daarna zwakte de wind iets af en twee stormeindjes voorgelegd. Wij hebben het oostelijke koppel oude maalstenen, dat de brand van 2000 heeft overleefd, schoongemaakt. Daartoe moesten de zakkenbok, kaar en kuip etc. gedemonteerd worden. Wat schetste onze verbazing: in de balanceergaten lagen er nog wat verkoolde stukjes hout van de brand! Aangezien er ook wat vuil tussen de stenen lag, heeft de loper korte tijd meegedraaid op het vuil eruit te blazen.

Werkelijk druilerige weer met veel regen, ongeveer 12 graden. De wolkenlucht steeds goed in de gaten houden, niks geen buienradar raadplegen, maar ouderwets op z'n molenaars! De wind was vlagerig en het gevlucht draaide met verschillende snelheden, maar er hoefde verder niets aan de zeilvoering veranderd te worden. Kalm aan doen.

Slechts 14 bezoekers gehad, maar dat kan ook aan het weer liggen. Veel mensen bleven liever thuis of gingen ‘droge’ activiteiten doen zoals een bioscoop pakken.

Om 16.00 uur gingen wij weer naar huis. 1520 asomwentelingen gemaakt. De Groninger vlag binnen te drogen laten hangen. Wel voldaan.

Hier twee filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=ydDoZjEp_Mo&list=UUdyK8If7K7VmVbgEZ_PwuEA

https://www.youtube.com/watch?v=Zd8CaSAQFFs&list=UUdyK8If7K7VmVbgEZ_PwuEA

• Charles Stokman

Was voornemens om naar de driegang bij Leidschendam te gaan, op de fiets.

Maar het troosteloze en natte weer nodigde niet uit om erop uit te gaan en ben dus thuis gebleven.

Achteraf gezien een goede keuze, want ik heb de driegang niet zien draaien vanuit mijn huis gezien.

De Molen van Mansveld in Wassenaar stond in vol zeil, kon ik net zien boven de bomen.

• Leo Middelkoop

Charles,

er is in Leidschendam ook eigenlijk niet gedraaid. Midden- en bovenmolen staan tijdelijk uit het werk, en onbelast draaien was vandaag, met deze wind, onbespreekbaar. Ik ben, eerlijk is eerlijk, niet eens komen kijken. De ondermolen heeft wel gedraaid.

Dit was voor mij een passieve en frustrerende molendag!

Groet,

Leo

• Kersenmulder

Gisteren in onze rijsoordse molen ondanks het weer zo n 75 bezoekers waarvan een aanzienlijk deel ook een zakje meel kocht wat weer goed was voor de omzet. Ik kwam er gister pas achter dat onze molen op de molendagposter staat.( de afbeelding van vader en kind bij t raam) Om half 11 de vang losgegooid en om half 6 er weer opgelegd. Geslaagde dag gr tom

• Kornelis smook

Vond het wel ff gezellig op de molen met mn zoontje.

Ook hij heeft erg genoten,later zijn we nog op de hoop in haren en

de witte in glimmen geweest,de hoop draaide mooi,de witte had erg last van de bomen en draaide dus meer op kracht van de molenaar dan door de wind.

• scheprad28@hotmail.com

We kunnen het weer op deze dag niet zelf bepalen. Ook veel van de molendagen in de afgelopen periode zijn niet wat je wenst, mooi weer met een prachtige maalwind. Dus als je bij dit weer thuis blijft ben je geen echte molenaar of liefhebber. Op de molen de Rooie wip zijn er op deze dag 33 bezoekers geweest. Ook gezinnen met kinderen die volop genoten. Ondanks het slechte weer stond er ook een goede maalwind. Hierdoor kon iedereen een malende molen zien. En daar doen we het voor. Dan zien en voelen de bezoekers ook wat een molenaar meemaakt als hij met dit weer gaat malen met de molen.

De molen zal een tijdje niet meer maalvaardig zijn omdat het scheprad wordt gerestaureerd. Na de restauratie gaat de molen weer malen.

Met de vriendelijke groet,

Vrijwillige molenaar Nico Varkevisser,

• Tony Hop

Ondanks het regenachtige weer een mooie (fiets)tocht gedaan door de Alblasserwaard met Wouter Bakker. De Blokweerse Wip te Alblasserdam/Kinderdijk, De eerste molen van de Nederwaard te Kinderdijk en De Wingerdse Molen te Bleskensgraaf bezocht. Later in de middag nog gemalen bij Adrie van der Ent op De Middelmolen te Molenaarsgraaf. Maalde best met 2 halven. Rond 17.00 uur uitgespannen en toen weer huiswaarts gekeerd. Ik kan zeker terugkijken op een zeer succesvolle molendag!

Mvgr. Tony Hop

• Lolke Rang

Nico, normaal gesproken ben ik het helemaal met je eens dat bar weer als dat van dit weekend molens, en vooral poldermolens, zonder meer het best en authentiekst toont. De Nationale Molendag echter is, in tegenstelling tot de regionale molendagen, vooral een grootschalig molenpropaganda-evenement gericht op het grote publiek van (nog) niet-molenliefhebbers, met alle ‘buitenactiviteiten’ die daarbij horen. In dat licht bezien is deze verzopen NMD voor vele deelnemende molenaars en meehelpende molenliefhebbers echt niet minder dan een ramp geworden.

• Leo Middelkoop

Als iemand gisteren een molen heeft moeten duwen dan is er iets goed mis met de omgeving! Afgezien van het feit dat het zeer onverstandig is een molen te duwen als deze bij buiig weer even stilvalt.

Groet,

Leo

• Michiel van der Leeuw

Het was zaterdag nat bij de Doesburgermolen…

Desalniettemin:alle standhouders waren netjes op komen draven met hun streekproducten en ambachten, en 's-middags kwam er best nog aardig wat bezoek. De standhouders waren ook best tevreden over hun omzet.

Bovendien is de Doesburger de wereld rond gegaan dankzij de Romeo-Foxtrot vereniging van zendamateurs, die 120 verbindingen tot stand hebben gebracht (en dat schijnt veel te zijn).

Kortom: geen sombere geluiden vanuit Ede, maar een (het weer in aanmerking genomen) geslaagde molendag, waarop we en passant ook nog even de laatste 100 kilo tarwe die er nog in de kaar zat hebben weggemalen!