Exact 74 jaar geleden begon het bombardement op Rotterdam. Weet iemand of ik het verhaal van de molenaar die de bommen/granaatscherven van de stelling afschopte ergens online terug kan vinden?
Je bedoelt vast molenaar Arie Kluit van De Noord op het Oostplein. Vlak na het bombardement ging hij ‘vonkenmalen’, daar bestaat zelfs een foto van, tussen de nog rokende puinhopen. Dit staat beschreven op pagina 47 e.v. in het Groot Rotterdams Molenboek, deel 1. Maar niets over het afschoppen van rommel op de stelling.
Toch vind ik de brand van 1954 ronduit verdacht.
Heb ergens gelezen dat de gemeente Rotterdam de molen graag weg wilde hebben in verband met de reconstructie van het Oostplein. De oorzaak van de brand is tot op heden onbekend gebleven en dat voedde de speculaties. Men hoefde alleen maar iemand met lucifers in de nacht erop af te sturen, zo zegt mijn voorgevoel.
Die reconstructie was al in volle gang toen de molen afbrandde. Daarbij was rekening gehouden met de aanwezigheid van de molen. Het is zelfs zo dat de plaats waar de molen stond nog steeds onbebouwd is. het gemeentebestuur was voor herbouw, maar het voorstel werd door de gemeenteraad in 1955 weggestemd. Een artikel hierover staat gepland voor het julinummer van Molenwereld.Het hele verhaal dat de gemeente van de molen af wilde en volgens sommigen zelfs toevlucht nam tot ronduit criminele activiteit is een broodje-aapverhaal.
jsb
Dat men deze prachtige molen nooit herbouwd is vind ik nog steeds zonde en onbegrijpelijk? De waarheid van de brand zal wel nooit boven water komen….daarom.vraag ik me af of er wel sprake is van een broodje aap verhaal. Zou de molen niet voor de vorm zijn ingetekend in het moderne stadsbeeld en wilde men niet van de molen af? En waarom is erniet unaniem voor herbouw gestemd? Ik blijf het allemaal vreemd vinden. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen denk ik
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?