Nogmaals keuren steenkraan

• Wibo2

Is gemeente Roermond de enige in Nederland die de steenkraan door een gecertificeerd bedrijf gekeurd wil hebben?

Vanmorgen de contact persoon van de gemeente voorgesteld om de molenmaker de steenkraan te te laten keuren maar dat vinden ze niet voldoende, er moet een keuringsrapport door een gecertificeerd bedrijf gemaakt worden iets anders wordt niet geaccepteerd.

Ik heb meerdere molenaars gevraagd waar een keuringsrapport aan zou moeten voldoen of hoe een steenkraan gekeurd moet worden maar de antwoorden waren; Antwoord “er is geen keuringsnorm voor”.

Wel de algemene punten:

controleer de draaipunten, controleer de steenkraan door het geheel te bekijken, controleer het hout op houtworm door met een priem in het hout te prikken, til de steen 10 cm omhoog en ga met 2-3 mensen erop staan enz. En in geval van twijfel de molenmaker inschakelen.

Hoe is dat in andere gemeenten?

Wordt daar ook gekeurd door een gecertificeerd bedrijf (wat in geval van Roermond voor de “Kepelse Meule” zo ongeveer 1500 euro kost en dat van het budget voor klein onderhoud afgaat), of wordt dat niet gevraagd door betreffende gemeente?

Ik ben benieuwd naar reacties.

Wim Bongaerts Kepelse Meule Roermond

• TvdM

Misschien kan de contactpersoon van de gemeente aangeven uit welke (ARBO?)regeling die eis voortvloeit? Zo'n eis is dan toch ook van belang voor alle (koren)molens. Is het een onderwerp voor de Veiligheidsadviseurs van het gilde? Staat hierover iets in de RI&E?

Ik heb wat rondgekeken op het internet over ARBO en hijs- en hefmiddelen. Ik ben geen deskundige en kan niet garanderen dat de informatie actueel en juist is, maar op een ARBO-site is sprake van keuring van hijs- en hefmiddelen door een deskundige. Dus niet door een gecertificeerd bedrijf? Bestaan er wel bedrijven die gecertificeerd zijn voor het keuren van steenkranen? En hoe zou dat dan moeten? Hijsbanden en ook andere hijsmiddelen moeten regelmatig gekeurd worden, maar die worden dan (enkel) visueel geïnspecteerd. Als het al noodzakelijk zou zijn, is een visuele inspectie van een steenkraan door een molenmaker dan niet voldoende?

Ik heb nooit echt begrepen in hoeverre ARBO- eisen op antieke werktuigen van toepassing zijn, en wat er dan voor molens wel en niet geldt. Zo kom ik op internet de volgende ARBO-eis tegen: Hijs- en hefwerktuigen met een werklast van boven de 1000 kg moeten zijn voorzien van een overbelastingswaarschuwingssysteem. Ik heb nog nooit een steenkraan met zoiets gezien. Het moet natuurlijk ook redelijk blijven.

TvdM

• Oane Visser

Als de gemeente eist dat zo'n steenkraan gekeurd moet worden zullen ze ook de gronden van zulke eisen weten. Vermoedelijk weten ze bij die gemeente echter niet meer dan dat dat hijs- en hefmiddelen gekeurd moeten worden. Het hoe en wat (het naadje van de kous) weten ze dan weer niet.

Het lijkt mij dat die contactpersoon bij de gemeente als eerste zijn licht omtrent zo'n keuring bij de gemeente zelf op moet gaan steken. Die gemeente heeft vast ook wel zaken in eigendom die gekeurd moeten worden. Misschien kan het bedrijf welke die keuringen bij de gemeente doet hem wijzer maken.

Hiernaast; er van uitgaande dat de steenkraan van hout en ijzer (staal) is, hoe zal die - anders dan visueel - gekeurd kunnen worden zonder hem te vernielen? Bovendien krijg je met een keuring door een gecertificeerd bedrijf dan weer een keuring die op theorie gebaseerd is en aan die theoretische eisen moet voldoen. Voor zover ik hierbij weet is de gangbare norm t.a.v. de breeklast van hijs- en hefmiddelen 5 à 6 maal die van de werklast. Wanneer zo'n norm op een steenkraan toegepast wordt, wat voor een steenkraan krijg je dan? En zo'n ''overbelastingswaarschuwingssysteem" wat TvdM noemt?

Bovendien zijn de krachten welke hout kan verdragen heel moeilijk door iemand zonder een gedegen kennis van hout (vanuit de praktijk) in te schatten, laat staan te beoordelen. Denk alleen al maar aan de noesten die er vaak in voorkomen.

Alles metelkaar komt het mij voor dat dit weer iets is van lui de de klok hebben horen luiden maar er geen idee van hebben waar de klepel hangt.

• Oane Visser

Aan mijn vorige reactie wil ik het hier volgende nog toevoegen.

Halen ze bij de gemeente misschien de Arbo-eisen, dan met name de RI&E, en de machinerichtlijn door elkaar?*] Verder op die webplek van die verwijzingen rond kijken helpt jullie misschien ook bij het probleem van de gemeente, waar die jullie mee opzadelt. Dat lijkt het mij tenminste te zijn: dat de gemeente meent dat een niet gekeurde steenkraan een probleem is, zonder dan aan te kunnen geven op grond waarvan die gekeurd moet worden, wat vervolgens op jullie afgeschoven wordt.

Let wel: Alleen de ambtelijke mening van de gemeente en / of ambtenaar, die voortvloeit uit wet- en daaraan gekoppelde of gerelateerde regelgeving, is van belang. De persoonlijke mening van een ambtenaar hebben jullie niets mee te maken. Naar mijn ervaring echter doen veel ambtenaren er geen moeite voor, of kunnen het gewoon niet, om hun persoonlijke mening van die welke zij vanuit hun professie moeten hebben te scheiden. In het geval van de steenkraan kan het daarom best zijn dat die ambtenaar zijn persoonlijke mening omtrent het keuren aan jullie op probeert te dringen, i.p.v. de mening hij op grond van wet- of regelgeving moet hebben. Als die ambtenaar van mening is dat die steenkraan gekeurd moet zijn dan geeft hij (mijns inziens) ook maar aan waarom of op grond waarvan. Als de gemeente(ambtenaar) dit kan dan hebben jullie ook direct een goede aanwijzing door welk bedrijf zo'n kraan gekeurd kan worden.

Hiernaast kunnen jullie eens bij De Hollandsche Molen informeren. Misschien weet men daar, o.a. in het kader van het samenstellen van de map ‘RisocoInventarisatie en -Evaluatie voor molens’, of als gevolg daarvan, meer over deze materie en / of kunnen jullie verder helpen. Misschien kunnen jullie bij Mennes ook eens proberen (wat) wijzer te worden. Dat is een bedrijf dat heel veel voor hef- en hijswerktuigen levert en ook keurt. Een scheepstuigerij die zeegaande klassieke zeilschepen uitrust is misschien ook een optie?

*] deze ‘machinerichtlijn’ vallen ook hijs en hefwerktuigen c.q. -gereedschappen onder.

• Bart Hoofs

Dit is een vraag die thuis hoort bij de Limburgse veiligheidscoach en/of de landelijk Arbo coordinator van het Gilde. En daar ligt de vraag inmiddels ook. We wachten af.

• Peter van Kuik

Lees dit artikel eens: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0CHAQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.veiligheidskunde.nl%2Fstream%2Fnvvk-prijs-2012-dolle&ei=QVx-U63TJqa50QWZyoDwCQ&usg=AFQjCNH553ceCS2zQFzJcfMJ4U6sZDke3w

Uitgezonderd speciale categorien zoals liften zijn er geen eisen aan de keurmeesters en mag iedere terzakekundige dit doen. Dus ook de molenaar zelf. Bij een steenkraan is door de zeer lage gebruiksfrequentie en bij gebruik uitsluitend door bekwame mensen een inspectie (en beproeving) voor gebruik denk ik voldoende en ook het meest effectief.. Met een periodieke keuring elke 3 jaar door een molenmaker of molenadviesburo moet je toch helemaal ingedekt zijn.