Als je vanuit Haastrecht langs de Hollandse IJssel Gouda binnenfietst, valt een flinke verhoging rechts je op met daarop molen 't Slot. Daar zou vroeger een kasteel hebben gestaan. Dat is na het googlen ook te zien op oude kaarten en afbeeldingen van Gouda. Met er vlakbij een standerdmolen.
Het geval wilde dat ik in 1987 een foto heb gemaakt van een schilderij door Jan van Goyen uit 1644 in het beroemde Musée du Louvre te Parijs. Met als titel: „Langs de rivier met molen en kasteelruïne". Al vanaf 1987 is mij onbekend wat de locatie op het schilderij is. Tot mijn fietstocht afgelopen zaterdag. Op de achtergrond is een stadspoort te zien, als dit de Veerstalpoort van Gouda zou kunnen zijn? Verhogingen pal naast een rivier zijn relatief zeldzaam in het vlakke Nederlandse landschap, denk maar aan de Grebbeberg te Rhenen of het Valkhof te Nijmegen, maar die zijn veel te hoog vergeleken met het schilderij van Van Goyen. De standerdmolen zou de voorganger van de huidige molen 't Slot zijn. Conclusie: het zou in Gouda geschilderd moeten zijn. Wie weet het juiste antwoord?