Vorige week woensdag (28 mei) viel ons tijdens het opzeilen van de molen een vreemde beschadiging op aan een van de steekborden. We konden het niet direct verklaren en aangezien de regen met bakken uit de lucht viel hebben we snel snel verder opgezeild zodat we daarna droog binnen konden zitten.
Zaterdag daarop hebben we de beschadiging nog eens nader bekeken. Het zit ongeveer 2.30 meter boven het stellingdek. Dat er dus door een van ons met iets tegenaan is gestoten leek ons niet waarschijnlijk. Werkzaamheden in het gevlucht zijn er onlangs niet geweest dus vallend gereedschap kunnen we ook uitsluiten.
Bij nadere beschouwing bleek het een gat te zijn dwars door het steekbord. Aan de achterkant mooi rond aan de voorkant was hout uitgebroken. Volgens ons kon het wel eens een kogelgat zijn.
Daarop heb ik de wijkagent hierover een e-mail gestuurd en hij is op de molen wezen kijken. Volgens hem is het zeker een kogelgat en van een aanzienlijk groter kaliber dan een luchtbuks. Een kogel uit zijn dienstpistool (9mm) paste perfect in het gat. We praten dus wel over een vuurwapen. We zijn behoorlijk in onze wiek geschoten.
De politie heeft er verslag van gemaakt en er is aangifte gedaan. Of hier nog een vervolg op komt verwacht ik niet. Er is in elk geval melding van het incident gemaakt en het ligt nu schriftelijk vast.
Het is natuurlijk bijzonder en hoogst ongewenst dat dit gebeurt en je verwacht zoiets niet. Er helemaal gek van opkijken doe ik nu ook weer niet. De molen staat helaas in een wijk die nu niet bepaald een hoog aanzien heeft om het maar vriendelijk uit te drukken. Er wordt hier en daar wat schimmige al dan niet illegale nering gedreven. Biotoop? Qua windvang goed, op ander gebied hebben we nog wel wensen.
Behalve dat ene gat konden we vooralsnog geen schade ontdekken. Laten we hopen dat het hierbij blijft.
Jaja, bij ons in Almelo….
“Officiële” politiefoto's vind je hier: www.dehoop-almelo.nl/media/foto/kogelgat/foto.htm