Net nu je dacht dat het niet gekker kon...

• Jos van Schooten

Laat ze het alsjeblieft uit hun stomme kop zetten dat idee.

een molen gebruikt zeilen om energie op te vangen en daarmee te kunnen draaien.

Als dit net zo van die doeken zijn die ze ooit voor de Adriaan hebben gemaakt, en die met spinbindertjes moeten worden vastgezet. hou ik mijn hart vast.

Ten eerste gaan die doeken als zeilen fungeren en bij stilstand de hele aandrijving onnodig belasten.

Ten tweede ben je een half uur bezig om ze in te hangen, maar ook om ze er weer uit te halen.

Ten derde moet je voor het inhangen naar de achterkant van het hekwerk. Dat moet dan wel in orde zijn.

Bij de Adriaan zijn ze hoogstens twee keer ingehangen. Daarna heeft onze molenaarsploeg besloten om die krengen te verbannen.

Geen reclame op de molenwieken. Zet maar een vlaggenstok achter op de kap of desnoods gewoon bij het molenwerf.

Groet,

Jos.

• Kees Vanger

Sipke Koning krijgt het druk!

• M. Heutink

Wat een besluiten worden er weer genomen, bijzonder jammer.

Al dat geld dat in dit “gedoe” wordt gestoken had zo veel beter terecht kunnen (en misschien wel moeten) komen, denk bijvoorbeeld aan onderhoud.

Hopen dat dit alsnog teruggedraaid wordt…

Mark Heutink

• Lolke Rang

De enige vraag die je jezelf bij deze inderdaad nogal smakeloze actie moet stellen is het nuchtere: wat levert het concreet op? Als dit alles er aantoonbaar toe zou leiden dat bijvoorbeeld de beruchte Brabantse krepeer- en probleemgevallen (Mierlo, Reek, Drunen, Schuddebeurs, Oosteind en Princenhage) eindelijk gered/gecompleteerd zouden worden, dan zeg ik: waarom niet? Wie zijn wij om onze opvatting dat dit ‘niet kan’ boven het redden van molens te stellen? Daarentegen, als dit alleen maar een losse publiciteitsstunt zonder verdere concrete resultaten zou zijn, is er inderdaad geen enkele goede reden om aan deze vertoning mee te doen.

• Leo Endedijk

Noord-Brabant heeft overigens wel als enige provincie extra restauratiegeld specifiek voor molens beschikbaar gesteld. Daarmee kan een groot aantal molens hersteld worden en wordt de Brabantse restauratieachterstand ingehaald. Daar mag men in Brabant best trots op zijn. Of dat met Brabantse zeilen moet, is een andere vraag.

Leo Endedijk

• Meelmuisje

Volgens mij valt 1 april in Brabant drie maanden later..

• Swalker

Kees Vanger Schreef:

——————————————————-

> Sipke Koning krijgt het druk!

Haha, dat dacht ik ook net.

Maar kunnen ze niet veel beter de molens zelf rood-wit geblokt schilderen? Dan maken de molens ook ‘reclame’ als ze niet opgezeild zijn. :)

Gr. Jacob

(Hoe zuidelijker hoe gekker.)

• Bart Hoofs

Het is verwarrend als de journalist niet duidelijk stelt dat dit een initiatief is van de hoederschap van de Brabant bokaal. http://www.brabantbokaal.nl/index.php/projecten/2013

Het wegwerken van restauratie achterstand (in volle gang nu met Mill als koploper) en dit idee met haar financiering door deze hoederschap staan los van elkaar. Naast subsidie voor het wegwerken voor restauratieachterstand heeft de provincie ook geld beschikbaar gesteld voor een molenconsulente. Dat heeft er voor gezorgd dat de werkgelegenheid in de molenmakerij in Brabant is aangejaagd waar nu de meeste bedrijven die er werkzaam zijn van profiteren.

Het idee van provinciale zeilen is niet nieuw want zeilmaker Sipke Koning was denk ik de trendsetter met zijn Friese zeilen. En verder was er een project met molenzeilen op Molen De Puollen en dat leverde ook de nodige discussie op ;-)

• jan van woezik

Alles van waarde is weerloos.

Als dit doorgaat is het voorbij

Het zal voor veel mensen reden zijn om er maar mee te stoppen.

Hier kunnen we niet meer tegenop.

Jan van Woezik