Nieuwe molengebruiken?

• Charles Stokman

In dit topic schreef Lolke Rang:

Maar het valt niet te ontkennen, in wezen had bijvoorbeeld Stokhuyzen natuurlijk helemaal gelijk met zijn beoordeling van het Zaanse ‘mooizetten’ als ‘kermisversiering’; niemand zou het immers in zijn hoofd halen om een dergelijke manier van versieren van een molen NU te introduceren.

Wat ik maar wil zeggen is: hoe je oordeel ook uitvalt, wees eerlijk tegenover jezelf. Vind je die rood-wit geblokte zeilen een ‘clownspakje’ omdat ze rood-wit geblokt zijn, of omdat ze een nieuw en dus niet-historisch en niet-vertrouwd verschijnsel zijn?

Eerlijk gezegd heeft Lolke een goed punt te pakken. Welke nieuwe molen- of molenaarsgebruiken zouden passend kunnen zijn voor het molenbehoud anno 21e eeuw?

molen met zeilen in provinciekleur

molen met oranje zeilen

molen met protestzeilen

nog een molen met protestzeilen

marktkraampjes bij molen

En dan hebben we het nog alleen over klassieke molens.

Hoe doen we het dan bij:

watergedreven molens.

rosmolens

windmotoren

windturbines

Overigens vraag ik me af of het prikbord wel de juiste plaats om over dit onderwerp te discussieren. Volgens mij zijn de ledenvergaderingen van de diverse molenorganisaties hiervoor beter geschikt en daarnaast de besturen van vele de molenverenigingen en -stichtingen die ons kleine landje rijk is.

• Meelmuisje

Kom aan,, we leven inderdaad in het jaar 2014! De wind en/of watermolens hebben tegenwoordig een compleet andere betekenis binnen de maatschappij. Het zijn niet meer die lompe fabrieken uit 1750… Het is iets waar wij als Hollanders trots op (moeten)zijn. Natuurlijk, elk doorsnee persoon binnen Nederland ziet zo'n molen liever met vlaggetjes en bij wijs van spreken met zeilen waarop die prachtige tulpen staan afgebeeld. En wij als molenliefhebbers zien ze natuurlijk veel liever net zo functioneren als 300 jaar geleden. Maar we moeten gewoon realistisch zijn, zoals toen zal het natuurlijk nooit meer worden.. Ook tegenwoordig zijn we nog steeds afhankelijk van al die andere 16,77 miljoen inwoners in dit kikkerlandje. En als het aan hun ligt draaien waarschijnlijk binnenkort alle molens met vlaggen en gekleurde zeilen! Aan ons om dus de ideale middenweg te vinden. En dat lukt tot nu toch aardig??

Groetjes, Thomas

• Andre Koopal

Hoi Charles,

Ik zie een link naar Het Pink met oranje zeilen, zo te zien een foto in luilakstand. De zomerzeilen in de Zaan zijn al voor zover ik weet meestal 2 oranje, 2 wit. Dit is dus al een oude kleurstelling, dus niet echt een voorbeeld van het punt dat je wilt maken.

De inhoudelijke discussie laat ik maar even. Het prikbord lijkt me trouwens wel een prima plek voor die discussie, alhoewel het uiteindelijk uiteraard aan de molenaars/eigenaren is.

Groetjes,

André

• Martin E. van Doornik

Protestzeilen kan ik me goed voorstellen, heb ook nog gezien op de Koningslaagte. Goede manier om de communiceren. Vroeger werden er met wieken of zeilen ook gecommuniceerd. Wat te denken van de veerboot naar Zierikzee, de kapitein gaf een stoot aan de fluit dat er commiezen aan boord waren en de molenaar van Den Haas met zijn wieken de andere molenaars heeft gewaarschuwd. Zeker in de 1e wereldoorlog in de Belgische Westhoek dacht de vijand dat de molenaars tekens gaven en daarop waren ze soms gefusilleerd.

• Oane Visser

In incidentele gevallen iets met een molen willen uitdrukken, kenbaar maken, mee willen delen of vreugde of rouw uitdrukken zie ik geen bezwaren tegen. In vroegere tijden werd dat ook gedaan. Wanneer zaken die niet “des molens” zijn gewoon gaan of moeten worden dan moet dat, mijns inziens, evenwel ten sterkste afgewezen worden.

Echter… nieuwe molengebruiken zijn er, in wezen, toch al (lang)? Voor dat de molens – welke kinetische energie (wind) voor productie benutten – vervangen zijn geworden door machines die dat met thermische energie (verbrandingsprocessen) doen werden de molens, als zij afgedaan waren, geheel of gedeeltelijk gesloopt. Nadat het werk van de molens voor zo ong. tweederde met behulp van thermische energie gedaan werd kwam steeds meer de roep van mensen, die niets met molens van doen hadden, de molens voor het landschap, dorps- of stadsgezicht te behouden. Deze roep heeft er toe geleid dat de molens als monumenten behouden blijven. Dit als monumenten behouden hield wel in dat het in de jaren ’60 en zeker eerste helft van de ’70e jaren van de vorige eeuw alleen op de molen als bouwwerk met wat bewegende delen sloeg. In die zin dat als het aan de buitenkant maar op een traditionele molen leek werd het voldoende gevonden. Op het elementaire gaande werk na, als dat nog aanwezig was, werd zo ong. al het andere dat aan het vroegere molenbedrijf van een molen herinnerde verwijderd of weg gerestaureerd. Het publiek is daarmee op het verkeerde been gezet, met als gevolg dat het publiek (en ook wel vanuit de “molenwereld”), anders dan vanwege het daaraan verbonden financiële voordeel (subsidies), geen boodschap aan de monumentenstatus van molen met zijn specifieke molenbedrijf heeft. De in wezen steriele uiterlijke verschijning met het liefst enige bewegende delen, wordt dan ook als hoofdreden en daarmee doorslag gevende factor gezien om de windmolens te behouden. Wat voor het publiek en vrij velen uit de “molenwereld” tot nu toe nog steeds zo is.

Veel molens kunnen daarom niet meer malen. Soms omdat ze geen gaande werk meer hebben en / of doordat ze niets meer te malen hebben. Nogal wat van die molens zijn daarbij (bijna) smetteloos schoon, waarbij je de molenaars vaak in kakelbonte vrije-tijds kleren rond ziet lopen. Is dit een zo goed mogelijke benadering van de gebruiken van vroeger of geeft dit een beeld van de gebruiken hoe vroeger met windmolens gewerkt en geleefd werd?

Wanneer ik bijvoorbeeld vertel dat ik de (Hantumer) molen bemaal in de geest van de (beroeps)molenaars voor mij dan krijg ik meestal te horen - ook wel (vaak) van diegenen die actief met molens bezig zijn – dat zo met een molen omgaan niet meer van deze tijd is. Mijn antwoord is dan dat ik in deze tijd met het verleden van de molen bezig ben . D.w.z. dat ik het verleden van de molen, zo goed dat in deze tijd gaat, zichtbaar en beleefbaar en daarmee in herinnering probeer te houden! Anders gezegd: de molen zijn monumentenstatus waar probeer te laten maken. Helaas blijkt daarbij dat de meesten dat niet (willen of kunnen?) begrijpen en als weerwoord hebben: ja maar, die molen is toch zo’n mooi gezicht en helemaal als hij draait?.

Voor mij zijn er daarom al lang molengebruiken welke door de beroepsmolenaars (die ik gekend heb) verafschuwt werden en daarmee, t.a.v. hoelang er molens zijn, als nieuw beschouwt kunnen of moeten worden.