Onttakelen Hellemolen in Reek

• Bart Hoofs

Als alles meezit is vandaag met een kraan de kap en roeden van de Hellemolen in Reek gehaald. De molen zal gerestaureerd worden door molenmakerij Beijk uit Afferden. Ook deze molen kan mede dankzij provinciale middelen als crepeergeval van de lijst gehaald worden. Beijk is momenteel ook druk met de molen van Mill.

Maar er zijn nog meer positieve zaken merkbaar hier in Brabant. Sinds 2 weken is molen Catherina in Schijndel weer draaiend te zien. Dat mag toch een wonder zijn maar de vasthoudendheid van twee mulders zorgde voor dit prachtige resultaat. Maar ook molen De Vlijt in Geffen die vroeger amper draaide zie je nu elke zondag draaien en dat wordt vanaf heden zelfs 2 maal per week. Sinds kort ook is molen De Adriaan in Veldhoven weer draaiend te zien nadat de molen een flinke restauratie onderging. En last but not least: Molen De Deen in Luyksgestel die ook jarenlang amper draaide kreeg een nieuwe mulder en is inmiddels regelmatig draaiend te zien. En wellicht komt er de komende tijd nog meer goed nieuws!

• Charles Stokman

Nu ik een tijdje weg ben uit die provincie gaan ze daar meerdere molens grondig onder handen nemen.

Kan haast geen toeval zijn….

Het zijn in elk geval wel positieve berichten Bart.

Weet jij misschien hoe de stuatie is in het dorpje Zeeland? Had al begrepen dat de molen aan de Oude Molenstraat een nieuw gevlucht gekregen heeft met van Bussel neuzen. Maar dat daar nu geen molenaar meer is.

• weddermarkemulder

Wat een vreugdevol nieuws! Complimenten daar!

• Leo Middelkoop

Roednummers van de Hellemolen nog te vinden? Het zou mij niets verbazen als dit twee stokoude en geheel vergeten poldermolenroeden uit Zuid-Holland zijn. Iemand de camera meegenomen voor details over scheerhouten en andere zaken? Of is de boel zo gaar dat er niets meer valt te zien?

Fijn dat ook dit moeilijke geval naar een oplossing gaat. Hellemolen? Het is al heel lang een holle molen! De geschiedenis, die buitengewoon beknopt leek, heb ik via Allemolens uit De Molenaar kunnen reconstrueren.

Groet en succes,

Leo

• Charles Stokman

Vergelijk deze foto's maar eens:

bovenste is mijn eigen opname d.d. 28 september 2012

onderste is welke in de molendatabase staat met opname datum 21 april 2014

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-OVXZBY7G.jpg

http://www.molendatabase.nl/nederland/maak368.php?filename=noordbrabant/582HellemolenReek-1.jpg