Lichtwerk van Dekker

• Kees de Gruijter

Wie weet iets meer over het lichtwerk van Dekker.

Het ligt bij ons gedeeltelijk uit elkaar, maar we willen proberen om het weer op te bouwen.

• Jesse in 't Veld

Ha Kees,

Bestaat dat lichtwerk toevallig niet toevallig geheel uit ijzer? Voor zover ik 't begrepen heb was dit een product van molenmaker Marien van Riet uit Goes (die rommelde wel meer met ijzer, eigen wieksysteem enzo…), je ziet het daarom ook erg veel in Zeeland. Het bestaat uit een ijzeren strip met een soort van omgekeerde brug (tsja, hoe noem je dat…) eronder tegen het doorbuigen. De constructie is vrij simpel, die kun je denk ik zonder veel moeite weer in elkaar zetten?

Zeker voor molens met lage maalzolders een prima ding, stoot je tenminste je kanus niet…

Groeten,

Jesse

• Martin E. van Doornik

Kun je wat specifieker zijn? Gaat het om een lichtwerk van een koppel maalstenen? Als molenmaker Dekker zo'n ding heeft gemaakt heb ik in de molenliteratuur nog nooit van gehoord.

• Kees de Gruijter

Beste Jesse,

Ik denk dat je goed hebt. Wat je beschrijft klopt, er is inderdaad veel ijzer. Weet jij of er tekeningen van zijn? Of ken je een molen die het ook heeft?

Mvrgr. Kees

• Jesse in 't Veld

Ha Kees,

Ik ben er een aantal tegen gekomen, o.a. in Hoek (Zeeuws-Vlaanderen) en Made (Brabant). Ik weet niet of er tekeningen van zijn, wellicht kan Vereniging de Zeeuwse Molen je verder helpen?

Groeten,

Jesse

• Bart Hoofs

Die in Made is volgens mij gemaakt door molenmaker Rien Bos. Maar dat kan Tony beter vertellen.

Laatst sprak ik de molenaar van St. Maartensdijk (De Nijverheid). Volgens mij heeft die ook een metalen Van Riet lichtsysteem. Hij is er ook druk mee aan de slag dus neem eens contact met hem op.

• bzinkweg@hotmail.com

Ik wil mijn onwetendheid wel even etaleren: wat is een lichtwerk van Dekker?

• Jesse in 't Veld

Het lichtwerk van Dekker is een verkeerde benaming, het is het lichtwerk van Van Riet. Normaliter zijn de pasbalk en het hangereel (paard) van een koppel stenen van hout, deze uitvoering is geheel van ijzer. Het kan zowel uitgevoerd worden met een bolspil als een stut voor een pennetjeswerk. Het systeem komt vooral voor in Zeeland en aangezien daar veel korenmolens pennetjeswerk hebben zie je het vaker met een stut dan met een bolspil.

De pasbalk is hierbij een simpele ijzeren strip waarop een taatspot, of een stut, geplaatst is. Aan de ene kant een stang die naar de lichtboom gaat, aan de andere kant een ijzeren hangereel waartussen hij scharniert. Onder deze strip zit een constructie die het doorbuigen voorkomt.

Ik denk dat er op allemolens.nl wel een afbeelding te vinden is, ik weet niet hoe ik hier zo gauw een foto kan plaatsen.

Groeten,

Jesse

• Tony Hop

Het systeem in Made is inderdaad gemaakt door Rien Bos, maar . Het is bij de restauratie in 1989-1990 geïnstalleerd, gewoon om de reden dat je er je kop niet tegen aan stoot. Voor mensen die de situatie bij ons op de molen in Made kennen is het wel makkelijk zich voor te stellen hoe een ‘gewone constructie’ met een pasbalk verschrikkelijk in de weg heeft gehangen.

Of de constructie ook daadwerkelijk zelf bedacht is door Rien Bos durf ik niet te zeggen.

Mvgr. Tony Hop

• bzinkweg@hotmail.com

Jesse, bedankt voor de uitleg.

Kan jij (of iemand anders) uitleggen waarom Dekker of Van Riet het nodig vond om dit te maken. Is er een relatie met de wiekverbetering en welke dan. Hoe komt het dat er een zekere verwarring is over wie het ontwikkeld heeft: Dekker of Van Riet?