Lichtwerk van Dekker

• J.S. Bakker

Het is onvoorstelbaar dat Dekker hier mee te maken heeft gehad. Afgezien van wiekverbetering was 's mans betrokkenheid bij innovaties aan korenmolens nagenoeg nihil; het was zijn terrein beslist niet.

jsb

• Thijs van Hoof

Het lichtwerk zoals hierboven bedoeld is volgens mij inderdaad door van Riet bedacht.

Echter is de pasbalk niet allen van ijzer maar het zit nog vernuftiger in elkaar. Het taatspotje van de bolspil gaat door een gat van een houten of ijzeren pasbalk, die in onder de stenen is opgehangen. de onderkant van het potje komt dus door de balk heen. uiteraard is het gat goed passend enz. om zijwaards bewegen onmogelijk is. met een spiebaan is het meedraaien verholpen. dan zit onder deze constructie de eigenlijke pasbalk (vaak een dikke ijzeren strip op zn kant..) en die heeft precies onder het taatspotje een pen die dit potje ondersteund. zo kan dus voor bij en uitlichten het potje bewogen worden. Het voordeel is dat het potje dus niet kantelt als de pasbalk zakt of omhoog gaat, en dus blijft de bolspil veel mooier rechtop staan en dat is weer goed voor het beter strijkend krijgen van de stenen.

In de molen van Woudrichem zit het ook zo.. (en meer molens die door de firma Straver uit Almkerk gemaakt zijn)

http://www.molennooitgedagt.nl/molen.htm

kijk maar eens op de site, het lichtwerk staat er zelfs vrij duidelijk op. de donkerrode strip is dus de pasbalk..

Groeten Thijs

• Peter van Kuik

In de molen van Dreumel zit ook zo'n lichtwerk, maar ik betwijfel of van Riet daar iets mee te maken heeft gehad. Er staaat een foto op de molendatabase die je helaas niet kan linken, nummer 1316. Het is eigenlijk gewoon een maalstoel type lichtwerk toegepast op een windmolen.

• J.S. Bakker

Of was het Van den Hamer uit Brouwershaven?

jsb

• J.S. Bakker

Ik heb Van den Hamer een vergelijkbaar systeem zien maken met een doorboorde houten pasbalk. Van den Hamer vertelde dat hij er meer zo gemaakt had. gelet op het werkgebied van Van den Hamer zul je zijn (?) systeem vooral in Zeeland en West-Brabant aantreffen.

• Kees de Gruijter

Allen hartelijk dank voor de reacties. We gaan aan de slag met alle informatie. Ondertussen blijkt er een soortgelijk systeem in de molen van Spijkenisse (dus in de omgeving) aanwezig te zijn. We gaan het allemaal bekijken.