Weer een mislukte herbestemming.

• Patrick.

Helaas gaat het vaak niet goed het herbestemmingen van molens.

Brabants Dagblad restaurant de molen sluit de deuren

Ik ben benieuwd wat er nu met de molen gaat gebeuren.

Ik zie een aantal reacties dat dit geen mislukte herbestemming zou zijn.

Dat zie ik toch echt wel zo. Ondanks alle goede bedoelingen en inzet is het restaurant na 14 jaar niet meer rendabel.

De herbestemming van de molen is niet rendabel en dus mislukt.

Herbestemming van een molen blijft moeilijk. Een molen is gebouwd voor een bepaalde functie.

Veel voorkomende nadelen:

De vorm is niet erg handig.

De romp is enkel steens en heeft water doorslag of is vochtig.

Een groot gedeelte (gevlucht en kap) hebben grote onderhoudskosten maar geen opbrengst voor de herbestemming.

Vrij ontvangen van molenbezoekers is niet of beperkt mogelijk.

En helaas staan er heel veel voorbeelden waar het mis is gegaan en zijn er maar weinig voorbeelden waar het gelukt is.

Patrick

• Martin E. van Doornik

Weer een gewone belt van maken en de molen zijn authentieke bestemming teruggeven

• Bart Hoofs

Een zware dobber voor uitbater Jerry van der Pluijm om het faillissement aan te moeten vragen voor zijn prachtige zaak. De molen is eigendom van keukenmagnaat Ben Mandemakers. Ben haalde Jerry naar dit restaurant toen hij de molen aankocht van wijlen Berry Wijten. 14 jaar lang is hier met veel passie een restaurant gedreven. Jerry wist het tot een Michelinster te brengen. Alles was perfect in orde en het restaurant versterkte de molen. Jerry was geen afstandelijke naar de molenliefhebbers of molenaars toe. We werden er eens prima verzorgd tijdens de opening van een Brabants molenweekend. Maar ook als je er kwam was er altijd even aandacht en koffie e.d. Hij had de gave om oud-eigenaar en molenaar Sjef Robben in te passen in dit mooie bedrijf en Sjef was het visitekaartje van dit bedrijf.

Het komt als een donderslag bij heldere hemel dat deze zaak nu het faillissement heeft aangevraagd. Het moet ook een zwarte dag zijn geweest voor de twee vrijwillige molenaars want een betere gastheer kun je niet wensen. Ik hoop dat de molen, die de laatste tijd weer elke donderdag draaide, ook blijft draaien.

Het is overigens nu de tweede molen in Kaatsheuvel waarin het horecabedrijf failliet ging. Ook de vervallen De Eendragt staat nu weer leeg.

Jerry bedankt voor je inzet voor molen De Couwenberg!

• Willem Roose

“Mislukte herbestemming” is echt te kort door de bocht. Juist door deze herbestemming veranderde deze molen in de jaren '90 van onttakelde romp in een bedrijfsvaardige korenmolen. Ik heb destijds een uitgebreid interview gehad met initiatiefnemer Berrie Wijten. Deze reportage stond destijds in De Molenaar (of was het inmiddels Molenwereld?)

JSB?

met vriendelijke groet,

Willem

• Martin E. van Doornik

De Molenwereld is in 1998 gestart. Ik heb alle nummers vanaf Nr. 1 nog compleet. Op de voorpagina staat De Weert in Meppel.

• wim.coppens@hotmail.nl

Helemaal mee eens Bart. Misschien als aanvulling: Uit de verschillende gesprekken met Sjef begrijp ik dat de RCE in 1994 niet thuis gaf en Berry Wijten toen besloot om de molen voor eigen rekening te gaan restaureren. Uiteraard moest er een nevenbestemming worden gevonden om de restauratiekosten te kunnen dekken.

Ik hoop dat Jerry er in slaagt om dit ingrijpende besluit uiteindelijk tot een goed einde te brengen. Ik wens hem, Monique en Wouter hierbij alle sterkte en wijsheid.

Als het aan mij ligt blijft de molen uiteraard draaien en hoop ik nog lang te kunnen genieten van de ervaring en deskundigheid van Sjef.

De aanduiding “weer een mislukte bestemming”is daarom voor mij ook absoluut niet aan de orde.

Wim Coppens

molenaar de Couwenberg

• Bart Hoofs

Dat stond in Molenwereld kan ik mij herinneren. Een mooi artikel over aannemer Berrie Wijten en oud-eigenaar en mulder Sjef Robben. Berrie heeft dit grote risico genomen en met het restaurant in de pakhuizen probeerde hij wat kosten terug te verdienen. Het maalwerk werd weer gecompleteerd. Dat had niet gehoeven natuurlijk want een paar wieken er aan en gaan… Berrie deed dit werk in eigen beheer met hulp van de molenmakers Kees en Piet Straver en Bram van de Wiel.

Hierbij het laatste nieuws: http://www.omroepbrabant.nl/?news/213981952/Eigenaar+restaurant+De+Molen+in+Kaatsheuvel+gesterkt+door+steunbetuigingen,+maar+doorstart+onzeker.aspx

• Margreet

Martin E. van Doornik Schreef:

——————————————————-

> De Molenwereld is in 1998 gestart. Ik heb alle

> nummers vanaf Nr. 1 nog compleet. Op de voorpagina

> staat De Weert in Meppel.

Maar die was er toen nog niet (echt).

• Jan Willem de W

Het artikel stond in MolenWereld 1998-6- p.139 tm 142. In mijn ogen een zeer goede en respectabele herbestemming hoor, genoeg restaurants die de veertien jaar niet halen toch? Ik vind dan ook niet dat je na zo'n lange periode nog van een mislukte herbestemming kunt spreken.

• Lolke Rang

Patrick, een tip (ook voor alle andere prikkers trouwens): als je dergelijke essentiële wijzigingen en/of aanvullingen in een eerder door je geplaatste bijdrage aanbrengt, maak daarvoor dan een nieuwe eraan ‘hangende’ bijdrage aan. Immers, doordat het prikbordoverzicht geen aparte ‘nieuw’-markering voor gewijzigde bijdragen heeft, ziet niemand DAT je bijdrage gewijzigd is. Daardoor zal niemand hem opnieuw openen omdat men denkt hem al gelezen te hebben, zodat je wijzigingen en aanvullingen door bijna alle prikkers ongelezen blijven.