Delfshaven dicht?

• bzinkweg@hotmail.com

Eén van mijn buren stuurde me dit bericht:

“Wij zijn een vaste klant van de meelmolen in Delfshaven. Ik zag dat deze op 1 augustus dicht gaat voor het publiek. We kunnen dus ook geen meel meer kopen. De vrijwilligers vinden dit maar niets en ze krijgen ook geen nadere informatie.”

• Justin van den Heuvel

Dat zou uiterst merkwaardig zijn aangezien er anderhalf jaar geleden nog een tweede betaalde kracht (molenaar) is aangenomen…

• Jesse in 't Veld

En als ik het goed begrepen heb is die betaalde kracht ook weer wég…

Groeten,

Jesse

• Bart Hoofs

De website geeft het toch duidelijk aan: http://molendelfshaven.nl/

In al die jaren dat Delfshaven is men nog al vaak van molenaar gewisseld. Maar feit was wel dat de wijkbewoners en achterland juist de klanten waren die de bijzondere meelsoorten kwamen kopen zoals: milocorn, teff en gerstemeel.

Maar goed even verderop is Theo de Rooij op de Vrijheid in Schiedam een pracht maalbedrijf aan het realiseren. Dus daar kunnen je buren naar toe Barend.

Waarom men juist de molenwinkel stop zet? Heeft men grote afnemers gevonden of gaat men over op de verkoop via de website?

We staan aan de vooravond dat veel oud-gediende beroepsmolenaars de zaak over dragen zoals recent al gebeurde in Terheijden, Zuid-Beijerland en Lienden. Maar nog twee bedrijven werken aan opvolging.

• flourpower1980

> Waarom men juist de molenwinkel stop zet? Heeft

> men grote afnemers gevonden of gaat men over op de

> verkoop via de website?

Het ene voor het andere inruilen zou stom zijn, iets met ‘gokken’ en ‘paarden’ of zo.. ;-)

Leven op web-verkoop? Dat wil ik écht eens zien..

Particuliere verkoop kost gewoon véél tijd in verhouding tot het leveren aan bakkers. Als je dan bvb. geen plezier haalt uit die contacten en inspanning én er is keuze?

Maar dat is allemaal giswerk op aanname natuurlijk! :)

• Theo de Rooij

Barend, ik denk niet dat dit de plek is om deze vraag te stellen en ook zeker niet om uitgebreid antwoord te krijgen. Sommige zaken hoeven nou eenmaal niet openbaar besproken te worden en niet alle info is bedoeld voor roddelend molenland.

Maar, ik zou zeggen stuur je buren maar door richting Schiedam.

Vriendelijke groet, Theo

• Lolke Rang

Theo, ik ben het met je eens dat pure privézaken niet thuishoren op het prikbord. Maar we hebben het hier over iets dat consequenties heeft voor iedereen, namelijk het sluiten van een ‘openbare’ molenwinkel voor het publiek, dat dan zonder meer recht heeft op een verklaring. In zulke gevallen moet je juist wel gebruikmaken van het prikbord om voor iedereen de oorzaken en achtergronden te verduidelijken, mede juist om onterechte roddels te voorkomen. Liggen aan die sluiting ook gevoelige privézaken ten grondslag, dan kun je ermee volstaan om in je verduidelijking alleen dat te vertellen; zijn het zakelijke overwegingen, dan hebben zeker de trouwe klanten, maar ook diegenen die de zaak van de molens in het algemeen ter harte gaat, het recht om daarover ingelicht te worden.

• Theo de Rooij

Nou Lolke, ben het niet met je eens. Als oud molenaar van De Distilleerketel weet ik haast zeker dat niemand die hier op het prikbord zit klant is op de molen in Delfshaven. En de klanten die daar komen hebben echt nog nooit van een molenprikbord gehoord, dus voor niemand hier heeft het consequenties. En dan nog, waarom zou je als molenaar/bedrijf hier de achtergrond van moeten laten weten. A. niemand kan er überhaupt iets mee want elke molen/bedrijf is anders. B. zakelijke besluiten in dit geval gaat andere molenaars ook gewoon niks aan. En ik weet dat het amper te doen is in (vaak roddelend) molenland maar doe gewoon je eigen ding zonder altijd maar alles te willen (of denken) te weten over andere. Bedoel dit overigens niet persoonlijk naar jou toe maar meer in het algemeen, Maar om dan te zeggen dat iedereen het recht heeft om daarover ingelicht te worden slaat in mijn ogen echt nergens op. De klanten aldaar worden in ieder geval nog steeds netjes behandeld en doorverwezen naar andere adressen voor hun vertrouwde meelproducten.

Vriendelijke groet, Theo.

• Lolke Rang

Maar om dan te zeggen dat iedereen het recht heeft om daarover ingelicht te worden slaat in mijn ogen echt nergens op.

Theo, je zou zonder meer volkomen gelijk hebben als het hier ging om een particuliere commerciële onderneming zonder enige ideële component. Maar het gaat hier om een molenwinkel in een om zeer ‘onzakelijke’ redenen en met gemeenschapsgeld herbouwde en in stand gehouden klassieke molen die eigendom is van een ideële (monumenten-)stichting en die bovendien, omdat hij helaas geen monument is, zonder monumentensubsidie moet zien rond te komen.

Bij de OPENING van een dergelijke molenwinkel wordt er terecht altijd sterk de nadruk op gelegd dat (de exploitatie van) die winkel het behoud van de molen mede mogelijk maakt en dat die winkel derhalve mede om die reden bij het publiek wordt aanbevolen. Ik vond en vind dat je het bij SLUITING van zo'n winkel dan niet kunt maken om opeens geen boodschap meer aan de vragen van dat door jezelf belangstellend en meelevend gemaakte publiek te hebben. Ook als dat publiek toevallig zelf geen (vaste) klant is.

Voor de duidelijkheid, ik probeer en verwacht nu echt niet te bereiken dat je het nu opeens met me eens zult zijn; ik schrijf dit alleen om na jouw reactie mijn in mijn vorige bijdrage verkondigde standpunt te verduidelijken en verdedigen. En ook natuurlijk, ten overvloede, omdat ik, en ‘velen met mij’, het verdwijnen van een molenwinkel nu eenmaal als een substantieel verlies (en dus als van, zij het negatief, belang) voor de zaak van het door mij/ons met bijzondere belangstelling gevolgde molenbehoud beschouw. Geloof me, deze wens om hierover meer te weten komt echt niet voort uit ongezonde nieuwsgierigheid of bemoeizucht.

• Theo de Rooij

Nog één laatste reactie hierop, Ik snap heus je redenering wel, maar als het bestuur een besluit neemt dan zijn zij natuurlijk niet verplicht dit openbaar zoals hier op dit forum uit te leggen over het hoe en waarom. De klanten worden netjes geïnformeerd over andere mogelijkheden van meel kopen en de molen blijft ook gewoon in bedrijf zij het met een iets andere bedrijfsvoering. En nogmaals, een bestuur, molenaar of vrijwilliger is dan totaal niet verplicht hierin openheid van zaken te geven aan andere (molenaars) hier.

groet, Theo