Actiedag Puurveense molen Kootwijkerbroek

• Bart Hoofs

Recent was er een actiedag voor de herbouw van de Puurveense molen in Kootwijkerbroek. http://puurveensemolen.nl/puurveensemolen.nl/actiedag-puurveense-molen/

Als ik het zo lees en hoor is er een serieuze kans dat deze molen herbouwd wordt.

Naast Kootwijkerbroek loopt er nog een serieus herbouwplan in Gelderland en wel de herbouw van de bijzondere Thornsche molen in Leuth (Ooijpolder).

http://www.thornschemolen.nl/

Wellicht de laatste 2 molens die herbouw worden?

• Kees vd Graaf

Ja, ze maken daar in Kootwijkerbroek wel werk van. Ze geven ook een info blad uit over het wel en wee van de molen en de vorderingen daaromtrent, wat bij iedereen in de brievenbus verschijnt.

De site is recent ook vernieuwd.

mvg

Kees

• William

Ik hoop dat de twee molens herbouwd worden, voor al de thorensche molen want dan is er weer een wipkorenmolen, maar wellicht de laatste molens die herbouwd worden? er waren toch serieuze plannen van herbouw van de molens aan de Hemmes?

• Lolke Rang

Wellicht de laatste 2 molens die herbouwd worden?

Bart, omdat het hier gaat om herbouw en niet om restauratie/completering, heeft de monumentenzorg, en dus de RCE met zijn ‘nieuwe molenbeleid’, (gelukkig) volstrekt niets te vertellen over (het opzetten van) dergelijke projecten. Hoe graag die dat ook zou willen. En ik denk niet dat toekomstige plaatselijke initiatiefnemers zich iets gelegen zullen laten liggen aan de mening en de denkwijze van de RCE. Hoezeer die ook gelooft exclusief ‘de tijdgeest’ te vertegenwoordigen.

• Martin E. van Doornik

Als ik de toekomstbeelden van de Puurveense molen zie, ben ik bang dat het “ingebouwde” Bilau-systeem niet terug zal komen. En wordt de molen hoger zoals in Vaassen?

• Kees vd Graaf

Beste Lolke,

De molen is een rijksmonument. dit is Monumentnummer : 39060. De RCE heeft daar dus wel degelijk mee te maken!

Het nummer is mee verhuist vanuit Winterswijk naar Kootwijkerbroek. Een molen met monumentnummer verplaatsen gebeurt wel vaker. De ondertoren van de Hoge Tiendwegse te Streefkerk is daar een voorbeeld van.

mvg

Kees

• Lolke Rang

Inderdaad Kees, maar Kootwijkerbroek en Streefkerk zijn binnen de herbouwprojecten een uitzondering omdat daar voor de herbouw het afkomend materiaal van een elders gesloopte en op de monumentenlijst staande molen(romp) wordt gebruikt. Ik reageerde enkel op Barts algemene opmerking dat er in de toekomst mogelijk helemaal geen molens meer herbouwd zullen worden (en hij bedoelde naar ik moet aannemen: door het ‘nieuwe molenbeleid’), waarbij hij de Thornsche Molen ook als ‘wellicht laatste voorbeeld’ noemde.

Dat laatste geval nu is, net zoals nagenoeg alle potentiële toekomstige herbouwprojecten, vanuit de monumentenzorg gezien enkel ‘nieuwbouw’ en valt dus volledig buiten de competentie van de RCE. Zodat het ‘nieuwe molenbeleid’ daar geen enkele invloed op kan uitoefenen, en dus naar verwachting evenmin op het aantal toekomstige plaatselijke initiatieven voor het herbouwen van een molen. Ofwel: de Puurveense en de Thornsche zullen, ‘nieuw molenbeleid’ of niet, echt niet de laatste molens zijn die in volle glorie terugkeren!

• Kees vd Graaf

omdat het hier gaat om herbouw en niet om restauratie/completering, heeft de monumentenzorg, en dus de RCE met zijn ‘nieuwe molenbeleid’, (gelukkig) volstrekt niets te vertellen over (het opzetten van) dergelijke projecten. Hoe graag die dat ook zou willen.

eerst dus in een onderwerp verdiepen Lolke ipv te roepen als je iets niet zeker weet!

• Kees vd Graaf

Ze maken daar al goede vorderingen in Kootwijkerbroek.

Vrijwilligers zijn bezig om het achtkant in elkaar te zetten. dit gebeurt in een schuur aan de Puurveense weg. ondanks dat het achtkant buiten heeft gelegen ziet het er nog aardig uit.

De molenmaker heeft nog wel wat werk aan het achtkant.

De as en de kap liggen inmiddels bij de molenmaker Berkhof in Zwartbroek.

Het stuk grond waar de molen op komt te staan is jarenlang van een particulier geweest. Nu is het in bezit van de gemeente Barneveld.

De molen komt aan de overzijde van de weg te staan, waar hij oorspronkelijk gestaan heeft, hoek puurveenseweg / Walhuisweg

mvg

Kees

• Lolke Rang

Beste Kees, ik ben kennelijk nog steeds niet duidelijk genoeg geweest. Met ‘hier’ bedoelde ik niet Kootwijkerbroek, maar het algemene onderwerp van de (wens tot) herbouw van molens waar Bart het over had.