Genomineerden BankGiro Loterij Molenprijs 2014 bekend

• j.gerlings@molens.nl

Molens strijden om publieksstem

Vijf molenprojecten genomineerd voor de BankGiro Loterij Molenprijs 2014 t.w.v. 50.000 euro

Van 1 september tot 1 oktober strijden vijf molenprojecten, verspreid over heel Nederland, om de publieksstem in de BankGiro Loterij Molenprijs 2014. Het project dat de meeste stemmen verzamelt, wint 50.000 euro. De prijs stelt de winnaar in staat het project uit te voeren.

De vijf genomineerden zijn door de jury onder voorzitterschap van architect Liesbeth van de Pol gekozen uit vele ingezonden voorstellen. Ieder molenproject heeft zijn eigen kenmerken, van ontmoetingsplaats tot restauratie en van landschapsbeheer tot het werkend maken van de molen.

De genomineerden

De vijf genomineerde molenprojecten zijn:

Molen Goliath in Uithuizermeeden (Groningen): Renovatie van de voorwaterloop richting het Wad

Molen de Vlijt in Meppel (Drenthe): Maken en plaatsen van een maalinrichting voor een mosterdmolen

Molen Hermien in Harreveld (Gelderland): Renovatie van de schaliën op het achtkant

Molen De Salamander in Leidschendam (Zuid-Holland): Bouw van een eductiecentrum

Molen Vogelzicht in Kuitaart (Zeeland): Renovatie van de maalderij, de buil en realiseren van een bezoekerscentrum in de maalderij.

Stemmen

Via www.molenprijs.nl kan het publiek van 1 september, 12.00 uur tot 1 oktober, 12.00 uur ‘s middags stemmen. Elke stem levert 1 euro op voor het project naar keuze. Op 3 oktober wordt bekendgemaakt welk molenproject de meeste stemmen heeft gekregen en de hoofdprijs van 50.000 euro gewonnen heeft. De vier overige projecten krijgen het aantal verzamelde stemmen per project in euro’s uitgekeerd. Onder de stemmers wordt een vier dagen verblijf voor 2 personen op de oliemolen in Heerlen verloot. Stemmen kan op de website en met de nieuwe Molenapp van De Hollandsche Molen.

Over de BankGiro Loterij Molenprijs 2014

De BankGiro Loterij Molenprijs 2014 is een jaarlijkse publieksprijs, ingesteld door vereniging De Hollandsche Molen in samenwerking met de BankGiro Loterij. Met de prijs willen de organisaties laten zien dat molens een onmisbaar en belangrijk onderdeel zijn van het Nederlands cultureel erfgoed. De prijs stelt een molen in staat belangrijke aanpassingen of restauraties te verrichten.

• Bart Hoofs

Blij te lezen dat nadat vorig jaar er een hoop stof was opgewaaid (geen meelstof helaas) over de projecten en het herbestemmen er dit jaar veelal wordt gekozen voor het behoud en onderhoud van de molen.

Wellicht is er vorig jaar teveel commotie geweest met name voor het plan om de Vessemse molen ingrijpend te verbouwen of in de ogen van anderen te vernielen. Daar is gelukkig recent actie ondernomen om eerst eens de molen in een betere onderhoudstoestand te krijgen. https://nl-nl.facebook.com/VessemseMolen/photos/a.568356446620708.1073741847.398178160305205/568356466620706/?type=1&theater

• Lolke Rang

Er wordt elk jaar opnieuw trouw gezeurd over de keuze van nominaties voor deze prijs; vorig jaar over het selecteren van projecten die in de ogen van sommigen (m.i. terecht) eerder een aantasting dan een verrijking van de betreffende molen waren. Dit keer wil ik (bij volledige erkenning van, en grote erkentelijkheid voor, de waarde van het bestaan van deze prijs als zodanig) die rol van zeurpiet wel op me nemen: ik ben van mening dat alleen zaken die als ‘extra’ beschouwd kunnen worden, oftewel die zeer beslist niet onder het normale onderhoud / de normale instandhouding als bedrijfsvaardig maalwerktuig vallen, voor deze prijs in aanmerking moeten komen.

Om die reden ben ik het beslist oneens met de plaatsing op deze lijst van het ‘project’ van de Goliath, en vooral van dat van de Hermien: deze zaken horen in het normale instandhoudingsregime thuis en horen ook gewoon van daaruit betaald te worden! Cru gezegd: deze prijs is echt niet bedoeld om het de gestelde machten gemakkelijker te maken om te bezuinigen op (de subsidies voor) het normale instandhoudingsbudget, maar om zaken mogelijk te maken die daar zeer duidelijk niet onder kunnen worden ondergebracht maar bij realisatie wel een wezenlijke verrijking voor de betreffende molen zouden zijn. Zoals, om maar iets te noemen dat nu niet op de lijst voorkomt, het terugbrengen van een tweede maalkoppel in een korenmolen, c.q. van een voormolen in een standerdmolen. Of, iets heel anders, een biotoopproject als bijvoorbeeld het aankopen ter verwijdering van een grote boom die praktisch tegen de molen aan staat!

• Piet Groot

Lolke,

Je maakt wat betreft De Goliath een enorme vergissing.

De Goliath heeft twee vijzels en is oorspronkelijk gebouwd om het water van de Eemspolder direct op zee uit te malen.

Molen De Goliath staat op de monumentenlijst, de keersluis in de oude zeedijk van de Eemspolder is ook gezien als een monumentaal bouwwerk.

Beide bouwwerken zijn beschermd, maar de buitenwaterloop TUSSEN de molen en het sluisje niet………en is dus niet subsidiabel. Hier gaat het om!

En om het herstel van deze verrotte beschoeiing van deze buitenwaterloop te kunnen betalen, vraagt Ida Wierenga om in september op De Goliath te stemmen.

Zonder een deugdelijke beschoeiing zullen de dijkjes naast de buitenwaterloop het water niet houden wanneer de molen maalt en zal de molen moeten worden stilgezet.

Herstel hiervan is de noodzakelijke eerste stap om de uitwatering op zee weer in orde te maken.

Voor de tweede stap, om bij de Eemshaven het uitgemalen water weer op zee te brengen, kunnen hierna andere fondsen worden gevonden.

Piet

• Lolke Rang

Bedankt voor de informatie, Piet. Uit wat jij vertelt blijkt dat het Goliath-project precies voldoet aan wat ik omschreef als ‘extra’; mijn excuses dus voor het feit dat ik dat niet wist en het project ‘afserveerde’ voor de prijs.

Ik meen uit je formulering af te kunnen leiden dat je het au fond eens bent met mijn stelling dat zo'n extra hetgene is waar deze prijs uitsluitend voor bedoeld is, niet zaken die wèl subsidiabel zijn in het kader van het normale onderhoud en de normale instandhouding als bedrijfsvaardig maalwerktuig. Om die reden blijf ik erbij dat de renovatie van de schaliënbedekking van de Hermien, en eigenlijk ook de renovatie van de buil in Kuitaart, absoluut niet thuishoort op de lijst. Of is er met dat Hermien-project soms ook iets bijzonders aan de hand?

• Piet Groot

Het is gelukkig iedereen vrij om straks in september te stemmen op het project van zijn of haar keuze.

Ik ga op De Goliath stemmen; herstel van de beschoeiing is essentieel voor het voortbestaan van deze historische watermolen als werkend monument.

De Goliath lijkt mij de allerbeste bestemming voor de Molenprijs 2014.

Piet