gedraaid vandaag?

• Charles Stokman

Vanuit huis zag ik twee molens in werking.

De Molen van Mansveld in Wassenaar en de ondermolen van Leidschendam.

Die laatste is wel erg merkwaardig: een molengang waarvan er maar eentje los is….

Dichter bij huis staan: De Vlieger; Nieuwe Veenmolen; Zuidwijkse Molen.

Deze molens kan ik echter vanuit huis niet zien als gevolg van dichte bebouwing en dichte begroeiing, helaas.

De Vlieger zal ook wel los geweest zijn, zoals meestal op zaterdag.

• William

Ik was vandaag op de Middelmolen in Molenaarsgraaf, ik zag dat de Broekmolen van Streefkerk en de Oude wetering van Streefkerk draaide ook.

• Arie Hoek

Afgelopen donderdag op de Zandwijkse molen geweest.

De wind liet ernstig verstek gaan, en nog een onweersbui cadeau, waarbij de wind ook nog eens omvloog, blij dat ik de molen niet opgezeild had.

Wel een middag om wat karweitjes rond de molen te doen, en tot mijn verrassing ook nog behoorlijk wat geïnteresseerden op de werf gehad.

Afgelopen zaterdag uiteraard een thuiswedstrijd op molen 5 van Nederwaard met een mooie maalwind!

Arie.

• Robert Van't Geloof

Zaterdag van 10:00 tot 12:00 op ‘'De Vriendschap’'

die helaas i.v.m. een mankement niet kan draaien.

rond 12:00 kwam Nils Bogman op bezoek,

En toen zijn wij weggegaan richting A3

die maalde op ‘'De Middelmolen’' .

''De Middelmolen'' maalde best met 2halve uit de Zuidwesten.

was gezellige middag eventjes later in de middag hebben we

4halve gelegd . en nog wat later rondvol .

Tot 16:30 hebben we gemalen,

Tijdens t uitspannen kwam Cees Den Haas even langs !

In Streefkerk zagen we vanaf ‘'De Vriendschap’' ‘'De Broekmolen’' lustig lopen

Vanaf ‘'De Middelmolen’' zagen we ‘'De Kerkmolen’' lopen

eerst zonder zeilen later 2 halve later 2 volle

Groeten Robert

• Leo Middelkoop

Mijn beleving sluit een heel klein beetje aan bij die van Charles: ik bracht gisteren een kort bezoekje aan de draaiende Stevenshofjesmolen. De Zuidwijkse draaide niet, maar heeft dat, sinds enkele weken geleden de bovenas werd vernieuwd, inmiddels weer gedaan. Ik heb dat molentje althans van afstand inmiddels twee keer zien draaien.

Tja, de molengang van Leidschendam. Ik vind het er momenteel een niet-inspirerende bende: vier met allerlei onkruid begroeide dammen die de waterlopen tijdelijk droogleggen. Volgens mededeling wordt er 1 september begonnen met herstel, ik hoop het van harte, want dit is wat mij betreft helemaal niets.

Groet,

Leo

• Charles Stokman

Nou, er is nog he-le-maal niks te bespeuren aan werkzaamheden aldaar. Toch maar een fotootje geschoten hoe het er nu uitziet.

Als er nog langer gewacht wordt, dan zijn de tussenboezems eerder een moerasachtig gebiedje geworden….

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LO6ZB8KU.jpg

• Martin E. van Doornik

Woensdagmiddag en -avond gedraaid met twee korte halve zeilen op de buitenroede in Kolham op NW Bft. 4. Eerst straight vanaf mijn werk op de fiets (20 km). Bleek dat er één zeilarm is afgebroken (foute schuine draad in het bilinga hout, moet eigenlijk van essen zijn). Daarom was één zeil van de binnenroede eraf genomen. Ter compensatie voor het evenwicht maar drie steekborden gebruikt tegenover de andere zeil op de binnenroede. Reden van deze vreemde tijdstip: bezoek van rond 40 personen van de Lions Club, die eerst op de begane grond een korte vergadering hielden met van die zandlopervormige sta-tafels, waarop drankjes en hapjes klaar stonden. De sterke alcohol-lucht vulde al gauw de gehele molen, aangezien de wind via de noordelijke ingang binnen waaide. Niks voor mij. Toespraken, nieuwe voorzitter gekozen. Daarna onder begeleiding van de drie vrijwilligers waaronder ik de gasten rondgeleid. Maar 10 personen hadden echt interesse voor de molen, de rest stond op de stellingzolder of op de stelling maar met elkaar te kletsen. Tegen 20.00 uur weer naar huis vertrokken per trein.