Was er rond 1801 een molenmaker in Friesland met de naam H. de Roos, waarvan A. de Roos uit Leeuwarden misschien afstamt? In de Walderveense molen staan in een korbeel namelijk bij 1801 de initialen HR.
Zoals bekend is het zeer onzeker of het achtkant van de molen wel uit Friesland komt. Voor 1801, toen er nog geen achternamen verplicht waren, is het ook waarschijnlijker dat er een patroniem werd gebruikt. Het kan dus evengoed dat HR voor “Hendrik Roelofs” staat. Bij “De Roos” zou het wellicht ook HDR moeten zijn.
Overigens waren er wel molenmakers met de achternaam De Roos. In 1705 trouwde molenmaker “Jurrjen Claasen de Roos” uit Makkum en later woonde hij als timmerman en molenmaker in Heeg. In 1722 liet hij daar een zoon Hendrik dopen, maar die zal in 1801 niet meer hebben gewerkt (gesteld al dat hij hetzelfde beroep had).
Rond 1801 ken ik de molenmakers Take Thomas in IJlst, Bauke Abrahams in Almenum, Johan Frederiks Boorsma en Reinder Lolkes in Bolsward, Sjeerp Pytters in Leeuwarden, Hotze Melles in Ried, Pytter Pytters in Franeker, Abraham Baukes in Makkum, Hotze Taedes in Oudkerk en Sipke Widmers (1752-1815) in Rien.
Hartelijke groet,
Dick Bunskoeke
Ik dacht dat in 1811 de achternamen verplicht werden ingevoerd, in ieder geval kom je voor de verplichtstelling van 1811 ook regelmatig achternamen tegen.
In een genealogisch onderzoek naar mijn eigen familie ben ik gestrand rond 1600 en spreekt men over Cornelis Houck van den Donck(de donk in Brandwijk is een heel bekend stukje Alblasserwaard, hier is mijn voorgeslacht van afkomstig) later wordt dat Houck en na circa 1750 Hoek.
Arie.
Kan kloppen, mijn achternaam Van Doornik gaat terug tot in de 16e eeuw want ik heb vanaf de 80-jarige oorlog een familiestamboom.
Kan de Friese herkomst van het achtkant n Walderveen niet nader onderzocht worden, zoals de typisch Friese gekantelde legeringsbalken en korbelen op middenschreef? Zo'n voorbeeld is ook te vinden in het Groninger Enumatil.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?